Kuva: NASA/HST

Uusi hiukkasilmaisin voi kertoa, onko universumissa kolmen tutun ulottuvuuden lisäksi muitakin ulottuvuuksia.

Tutkijat arvelevat saavansa pian tietää, onko universumissa kolmen tutun ulottuvuuden lisäksi muita ulottuvuuksia.

Kaikki luonnon voimat selittäväksi teoriaksi on kehitetty säieteorioita, jotka ennustavat ylimääräisiä ulottuvuuksia jopa 26 kappaletta. Nämä ulottuvuudet olisivat kuitenkin käpertyneet, niin ettemme havaitse niitä.

Luis Anchordoqui kumppaneineen sanoo Physical Review Lettersissä, että ulottuvuudet paljastuisivat tutkimalla neutriinojen ja muun aineen vuorovaikutusta. ”Säieteoriaa ja muita uusia uskaliaita teorioita puoltavia havaintoja on etsittävä siitä, miten aine käyttäytyy erittäin suurissa energioissa. Niin suuria energioita ei synny vielä hiukkaskiihdyttimissä, mutta luonto itse kiihdyttää riittävän suurienergisiä neutriinoja esimerkiksi supernovaräjähdyksissä”, tiivistää Anchordoqui.

Etelänavalla oleva AMANDA -neutriinoteleskooppi on rekisteröinyt noin tusinan suurienergistä hiukkasta. Tästä tutkijat laskevat, että sen rakenteilla oleva seuraaja IceCube pystyisi havaitsemaan tarpeeksi suurienergisiä neutriinoja muiden ulottuvuuksien ”näkemiseksi”.

IceCuben valmistumiseen kulunee vielä viitisen vuotta, mutta sitä käytetään keskeneräisenäkin havaintojen tekoon. Nyt on vielä aikaa veikata, monenko ulottuvuuden kanssa olemme tekemisissä.