Eroottiset tanssijat ansaitsevat parhaiten hedelmällisinä päivinään.

Ihmislajin naaraat eivät tule kiimaan samalla tavalla kuin muut nisäkkäät, joten miehet eivät tiedä, milloin kannattaa paritella. Yleisen käsityksen mukaan naiset menettivät tämän ominaisuuden evoluutionsa aikana pitääkseen miehen itsellään. Kun mies ei tiedä milloin nainen hedelmöityy, kannattaa pysytellä lähistöllä ja kokeilla monta kertaa.

Vaikka naiset eivät avoimesti mainosta hedelmällisintä vaihettaan, miehillä näyttää olevan siitä hyvä aavistus, osoittaa Uuden Meksikon yliopiston tuore tutkimus. Siinä havaittiin, että eroottiset tanssijat saavat enemmän tippiä niinä päivinä, jolloin he voisivat tulla raskaaksi, kuin "varmoina päivinä".

Tutkijat keräsivät tietoja 18 eroottiselta tanssijalta, jotka esiintyivät tutkimusperiodin aikana 5300 kertaa. Naiset ilmoittivat tutkijoille työaikansa, saamansa tipin määrän sekä kuukautisten alkamispäivämäärän ja keston. Näiden tietojen avulla tutkijat laskivat, että naiset saivat tippiä hedelmällisessä vaiheessa keskimäärin 70 dollaria, "varmoina päivinä" 50 dollaria ja kuukautisten aikana vain 35 dollaria. Ehkäisypillereitä käyttävien naisten tipeissä ei esiintynyt kuukautiskierron mukaista vaihtelua, mutta ne olivat tasaisen huonoja.

Tutkijoiden mukaan tulokset viittaavat siihen, että miehet tiedostavat milloin naiset ovat hedelmällisimmillään.

Tutkimuksesta kertoi Evolution and Human Behavior.