Anturi selkään ja pommeja etsimään.

Heinäsirkan tuntosarvet ja hermosto tunnistavat räjähteiden kemiallisia ainesosia.

Koirat nuuskivat räjähteitä ja pommeja tulleissa ja lentokentillä. Entä jos tilalla olisi heinäsirkkoja, ehkä pieni heinäsirkkojen parvi?

Se voisi tuntua hiukan luotaantyöntävältä. Heinäsirkat kuitenkin pystyvät haistamaan kohtalaisen hyvin pommien ainesosia.

Washingtonin yliopiston tutkijat St. Lousissa Yhdysvalloissa selvittivät amerikkalaisen heinäsirkan (Schistocerca americana) hajuhermoja. He löysivät sirkan hermostosta kohdan, joka haistaa pommin ainesosia.

Biotutkija Barani Ramanin mukaan sirkat aistivat tuntosarvillaan ilmasta kemiallisia hajuja ja tuoksuja. Hajusta menee viesti sähköisenä signaalina hyönteisen aivoihin. Yhden tuntosarven hajuja tulkitsee heinäsirkan aivoissa noin 50000 neuronia eli hermosolua.

Ramanin ryhmä toi heinäsirkkojen tuntosarvien lähelle eri räjähtäviä materiaaleja. Mukana oli esimerkiksi trinitrotolueenin (TNT) ja 2,4-dinitrotolueenin (DNT) höyryjä.

Sirkkojen tuntosarville tarjottiin myös tavallisia aineiden hajuja, jotka eivät ole räjähtäviä. Tällaisia olivat tavallinen kuuma ilma ja bentsaldehydi, joka on esimerkiksi manteliöljyn ainesosa.

Sitten Raman istutti ryhmineen elektrodit heinäsirkkojen hajusta vastaaville alueille. Ryhmä havaitsi niiden avulla, mitkä hermosolujen ryhmät virittyivät, kun heinäsirkka altistui räjähteiden hajuille.

Pian tutkijat osasivat analysoida sähköisiä signaaleja. He pystyivät erottamaan räjähtävät höyryt niistä, jotka eivät räjähdä ja vielä eri räjähteetkin toisistaan.

Sitten ryhmä laittoi kevyen anturin heinäsirkan selkämykseen. Ne tallensivat hajusignaalin ja siirsivät hajun mittauksen langattomasti tietokoneeseen.

Heinäsirkat haistoivat räjähteiden aineosia vielä seitsemän tuntia sen jälkeen, kun tutkijat olivat asettaneet niiden hajuhermoihin elektrodit. Tämän jälkeen sirkat väsyivät ja kuolivat.

Heinäsirkan selkään asetettu laite oli liian painava sirkalle. Se ei päässyt lentoon. Tutkijat asettivat siksi sirkat kauko-ohjattavalle alustalle ja testasivat niiden kykyä havaita räjähteen eri paikoissa.

Tutkijat vaihtoivat räjähteen paikkoja. Heinäsirkat havaitsivat joka kerta tuntosarvillaan ja hermosoluillaan, missä räjähteiden pitoisuus oli suuri.

Eri heinäsirkkojen hermoston välittämää dataa yritettiin yhdistää. Kun seitsemältä heinäsirkalta koottiin aistidataa, onnistui sirkan räjähteiden tunnistus kahdeksassa tapauksessa kymmenestä. Yhdestä heinäsirkasta kootulla datalla räjähde löytyi kuudessa tapauksessa kymmenestä.

Hanketta rahoitti Yhdysvaltain merivoimien tutkimusosasto. Tutkijoiden mielestä heinäsirkkoja voitaisiin käyttää aluksi turvatarkastuksissa.

Vielä pitää selvittää, miten hyvin sirkat havaitsevat räjähteitä, kun ympäristössä on paljon eri tuoksuja.

Heinäsirkoista pommien haistajina kertoi verkkosivusto biorxiv. Kokeesta kertoi myös New Scientist.

Homer_Backland

Lopuksi sirkan voi syödä.

1 x VAWT = 9 x HAWT

“Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure that you are not, in fact, just surrounded by assholes.”
— Sigmund Freud

Homer_Backland

Lopuksi sirkan voi syödä.

1 x VAWT = 9 x HAWT