Sirkat ehkä auttavat erottamaan ihmisen syövän ajoissa. Kuva: Derrick L. Turner / Michigan State University

Heinäsirkka erottaa hengityksestä ne yhdisteet, jotka voivat kieliä syövästä.

Heinäsirkat erottavat herkästi ihmisen terveet solut syöpäsoluista hajuaistinsa avulla. Tämä voi tarjota lääkäreille mahdollisuuksia havaita syöpä hyvissä ajoin.

Heinäsirkat voivat erottaa jopa yksittäisiä syöpäsolujen linjoja. Tämä viittaa siihen, että myös syövän eri tyypit voitaisiin havaita.

Heinäsirkkojen kyvystä julkaistiin tutkimus BioRxivessa. Tutkimusta ei ole vielä vertaisarvioitu.

Michiganin osavaltionyliopiston tutkijat mittasivat muutoksia sirkan aivoissa, kun se haistoi tiettyjä yhdisteitä. Tämän taidon tutkijat osoittavat luotettavaksi, herkäksi ja nopeaksi. Kaikki käy vain muutamassa millisekunnissa.

”Meidän pitää käyttää kaikkia mahdollisia työkaluja syövän voittamiseen, olivatpa keinot suunniteltuja tai saatavillamme miljoonien vuosien luonnonvalinnan kautta”, sanoo mikrobiologi Christopher Contag yliopiston verkkosivuilla.

Heinäsirkan hajuntunnistus onnistui solujen haihtuvia orgaanisia yhdisteitä aistimalla.

Tutkijat mittasivat heinäsirkkojen aivojen vasteen kaasunäytteisiin, joissa oli eri solujen aineenvaihduntatuotteita.

Näin pystyttiin muodostamaan sirkkojen haistamien solujen kemikaaleista profiileja. Terveillä soluilla ja syöpäsoluilla profiilit olivat erilaisia.

Tutkimus rajautui suun syöpiin. Suusyövän solut näyttivät erilaisilta kuin normaalit solut myös mikroskoopissa. Niiden aineenvaihdunta on erilaista.

Tarkoitus ei ole käyttää heinäsirkkoja syöpien tunnistamiseen vaan ottaa niiden kyvyistä mallia.

Tutkijoilla on kehitteillä ”bioninen nenä” eli laite, joka voisi havaita haihtuvien yhdisteiden eroja. He voisivat tekonenissään jäljitellä hyönteisen aivojen tapaa tunnistaa syöpien haihtuvia yhdisteitä, kertoo verkkosivu Science Alert.

”Teoriassa voisit hengittää laitteen läpi ja se erottaisi hengityksestä useita syöpätyyppejä ja jopa sen, missä vaiheessa syöpä on”, sanoo biolääketieteen insinööri Debajit Saha Michigan osavaltion­ylipistosta.