Värijuova merkitsee ENA-hiukkasten vuota heliosfäärin pinnalla. Galaktinen magneettikenttä saattaa ohjata sitä. Kuva: Adler Planetarium/Southwest Research Institute (SwRI)

Ibex-luotain kuvasi kuvasi aurinkotuulen ja tähtien välisestä tilasta kiitävien hiukkasten kohtaamista.

Aurinkokunnan rajoille ehtinyt Ibex-luotain (Interstellar Boundary Explorer) yllätti kartoillaan heliosfäärin ja tähtien välisen tilan voimakkaasta vuorovaikutuksesta.

"Odotimme pientä, vähittäistä avaruudellista vaihtelua tähtienvälisellä raja-alueella, noin viidentoista miljardin kilometrin päässä. Nyt Ibex näyttää meille kapean nauhan, joka on kaksi tai kolme kertaa kirkkaampi kuin mikään muu taivaalla", kuvailee luotaimen päätutkija David McComas.

Heliosfääri on ikään kuin magneettinen kupla, jonka täyttävät auringosta joka suuntaan sinkoutuvat varautuneet hiukkaset eli niinsanottu aurinkotuuli. Se ulottuu tähtien väliseen avaruuteen saakka. Ibex-luotain on mitannut raja-alueelta korkeaenergisiä atomeita (ENA), joita syntyy kun aurinkotuuli ja tähtien välisestä tilasta kiitävät ionisoituvat hiukkaset kohtaavat.

Jostain syystä ENA-hiukkaset näyttäytyvät heliosfäärin pinnalla nauhana. Yksi syy tähän voisi olla, että atomit asettuvat tähtien välisessä tilassa vallitsevan magneettikentän mukaisesti sinne, missä kenttä on eniten heliosfäärin myötäinen.

Voyager-luotaimet eivät ole nauhaa havainneet. Uudet havainnot viittaavat siihen, että tähtien välisellä tilalla saattaa olla paljon enemmän vaikutusta heliosfäärin rakenteeseen kuin tähän asti on ajateltu.

Lisää Ibexistä Nasan sivuilla.

Tutkimuksen julkaisi Science Express.