Huulissa ja sukupuolielinten limakalvoilla kukkivat herpes simplex -virukset (HSV) voidaan valjastaa sairauksien hoitoon. Virukset soveltuvat hermoston geenihoitoihin, koska ne infektoivat hermosoluja ja voivat jäädä pitkäksi aikaa soluihin uinumaan dna-muodossa. Myös perimän suuresta koosta on apua: geenit tunnetaan hyvin ja virus-dna:sta voidaan poistaa pitkiäkin jaksoja ja korvata ne hoitogeeneillä.

Eeva Broberg käytti huomenna Turun yliopistossa tarkastettavassa väitöstutkimuksessaan herpesvirusta, josta poistettiin tautia aiheuttava neurovirulenssigeeni. Tilalle sijoitettiin interleukiini -4:ää ilmentävä hoitogeeni. "Geenitaksin" tehoa testattiin hiiren tautimallissa, joka matkii ihmisen MS-tautia. Interleukiinin tuotantoa piiskaava hoitogeeni esti tulehduksen ja hermosoluja suojaavan myeliinivaipan ja solujen viejähaarakkeiden tuhoutumisen selkäytimessä. Herpes -viruksesta ei ollut itsessään mitään haittaa, koska siltä oli viety taudinaiheuttamiskyky.