Kuva: Nasa

CO2-päästöt lisääntyvät synkimpiäkin arvioita vauhdikkaammin, raportoi tuore tutkimus.

Ihmiskunnan hiilidioksidipäästöt kasvavat jopa pelättyäkin nopeammin, todetaan australialaisen CSIRO:n tekemässä tutkimuksessa.

Sen mukaan CO2-päästöt lisääntyivät 1990-luvulla 1,1 prosenttia vuodessa, mutta 2000-2004 luku ponnahti 3,3 prosenttiin. Vertailussa tulos osoittautui jopa synkemmäksi kuin hallitustenvälisen ilmastopaneelin (IPCC) laskema "pahin vaihtoehto".

Tutkijoiden mukaan CO2-päästöjen raju lisäys ei aiheudu väestönkasvusta, vaan energiatehokkuuden heikkenemisestä. 1970-1990 –luvuilla tuotettiin enemmän energiaa hiilidioksidipäästöjen pysyessä samana, mutta tilanne muuttui 2000.

CSIRO:n tutkimuksen mukaan mikään maailman kolkka ei kyennyt vähentämään energiantuotannon hiilidioksidipäästöjä 2000-2004 huolimatta kaikesta "vihreämmän energian" mainostuksesta.

"Ihmiset kuvittelevat, että olemme kulkemassa kohti energiatehokkaampaa tulevaisuutta, vaikka näin ei oikeasti ole", suomii tutkimusryhmään lukeutunut Corinne Le Quéré brittiläisestä Itä-Anglian yliopistosta.

Analyysin mukaan 73 prosenttia CO2-päästöjen kasvusta tapahtui kehitysmaissa, mutta kaikista päästöistä kehitysmaiden osuus oli vain 41 prosenttia.

Tutkimuksesta kertoi New Scientist.

Taitelijan näkemys etäisimmästä löydetystä mustasta aukosta. Kuva: Robin Dienel / Carnegie Institution for Science

Tähtitieteilijöitä mietityttää, miten musta aukko on kasvanut valtavaan massaansa jo niin varhain.

Tähtitieteilijät ovat löytäneet supermassiivisen mustan aukon noin 13 miljardin valovuoden päästä. Sillä on noin 800 miljoonaa kertaa Aurinkomme massa.

Aukko on syntynyt arviolta 690 miljoonaa vuotta alkuräjähdyksen jälkeen. Ennen tätä löytöä kaikkein etäisin musta aukko oli löytynyt ajalta, jolloin universumi oli noin 800 miljoonaa vuotta vanha.

Kesti yli puoli vuosikymmentä ennen kuin tämä kohde löytyi, vaikka tähtitieteilijät etsivät koko ajan etäisempää kohdetta.

Tähtitieteilijöitä mietityttää nyt se, miten aukko on kasvanut isoksi niin varhain ja niin nopeasti. Löydöstä kertoi tiedelehti Nature.

Löydetty musta aukko imee ainetta nuoren galaksin keskustassa. Tutkijat kutsuvat tällaista ilmiötä kvasaariksi.

Mustalle aukolle imeytyvä kuuma kaasu asettuu mustan aukon ympärille kertymäkiekoksi, josta sitä siirtyy mustan aukon nieluun.

”Kvasaarit ovat kirkkaimpia ja kaukaisimpia tunnettuja taivaan kohteita”, sanoo BBC:lle Bram Venemans Max Planckin tähtitieteen instituutista Saksassa. Kvasaarien avulla tähtitieteilijät yrittävät selittää varhaisen maailmankaikkeuden vaiheita.

Ihmetystä herättää, mistä musta aukko kokosi ison massansa, sanoo yksi löytäjien ryhmästä, Eduardo Bañados Carnegie -instituutista.

Löydetty kvasaari kiinnostaa, koska sieltä saapuva valo tulee ajalta, jolloin universumin ikä oli vain noin viisi prosenttia nykyisestä. Tuona aikana syttyivät ensimmäiset tähdet.

Kvasaarin etäisyyttä kuvaa ominaisuus, jota kutsutaan punasiirtymäksi. Siinä mitataan, kuinka paljon maapallolle saapuneen valon aallonpituus on venynyt universumin laajentuessa.

Havaittu mustan aukon punasiirtymä on 7,54. Mitä suurempi luku, sitä suurempi kohteen etäisyys on.

miilu
Liittynyt25.1.2011

Etäisin musta aukko löytyi 13 miljardin valovuoden päästä

Mustan aukon ympärillä on valoisia kohteita joista punasiirtymän avulla saadaan etäisyys. Kun tämä tiedetään, voidaan gravitaatioaaltojen maapallolla mitatusta taajuudesta saada tieto esim. kahden aukon törmäyksessä ollut pyörimisnopeus. Gravitaatioaaltojen taajuus on laskenut huomattavasti matkatessaan kohteesta. Hiukan ihmetytti noiden primitiivisten aukkojen etäisyyden mittaus. Eli käytetäänkö etäisyyden arviointiin itse galaksin valoa?