Kuva: Howard Falcon-Lang

Löytö avaa ainutlaatuisen ikkunan muinaisten metsien ekologiaan.

Yleensä fossiileja löytyy yksittäin sieltä täältä, joten uutinen kokonaisesta kivettyneestä sademetsästä kuulostaa uskomattomalta. Tutkijat Yhdysvaltain luonnonhistoriallisesta museosta ja Bristolin yliopistosta kuitenkin raportoivat löytäneensä yli kymmenen neliökilometriä laajan fossiloituneen metsän hylätystä hiilikaivoksesta Illinoisin osavaltiosta. Metsä fossiloitui sellaisenaan pudottuaan ensin maanjäristyksessä merenpinnan tason alapuolelle.

Kivettyneen metsän tutkimus on vasta alussa, mutta ensimmäiset retket ovat tuottaneet jo havaintoja sammalista, joiden versot olivat läpimitaltaan yli metrin ja jotka kasvoivat 40 metrin pituisiksi. Kivettyneet saniaiset, puut ja muut kasvit ovat piirtyneet hiilikaivoksen kattoon kuin luolamaalaukset, ja niiden alla voi kävellä kuin oikeassa metsässä.

Löytö on niin poikkeuksellinen, että tutkijat voivat nyt ensimmäistä kertaa saada tietoa eri kasvilajien välisistä suhteista. Metsän iäksi on arvioitu noin 300 miljoonaa vuotta, jolloin Pohjois-Amerikassa vallitsi trooppinen ilmasto.

Lue lisää New Scientistin sivuilta.