Havainnekuva hiilinanoputkesta. Kuva: Wikimedia Commons

Saasteet imeytyvät niihin kuin pesusieneen.

Hiilinanoputkista tehdyt pikkuruiset ”pesusienet” voivat imeä vesistöjä pilaavat epäpuhtaudet, kuten lannoitteet, torjunta-aineet ja lääkkeet, kolme kertaa tehokkaammin kuin aiemmat versiot. Sienet pystyvät keräämään huokosiinsa myös öljyä, joten niitä voisi tulevaisuudessa käyttää öljyonnettomuuksien jälkien siivouksessa, kertovat tutkijat Nanotechnology-lehdessä.

Hiilinanoputket ovat onttoja putkia, joiden seinämä on muodostunut yhden atomikerroksen paksuisesta hiililevystä. Vedenpuhdistuksessa niiden käyttöä vaikeuttaa niiden tavallinen esiintyminen hienojakoisena jauheena. Sellainen häviää helposti vesistöön.

Rooman yliopiston tutkijoiden kehittämät, kooltaan millimetristä senttimetriin ulottuvat nanoputkivalmisteet ovat entistä helpompia käsitellä. Rakeet kelluvat, ja kun ne ovat imeneet itsensä täyteen öljyä tai muita epäpuhtauksia, ne on vaivatonta korjata pois veden pinnalta. Kun sitten öljy on puristettu niistä pois, imusienet voidaan käyttää uudelleen.

Tutkijat valmistivat uudenlaiset pesusienensä lisäämällä hiilinanoputkiin valmistuksessa rikkiä ja sen jälkeen vielä rautaa. Raudan ansiosta materiaalia voidaan käsitellä ja ohjailla magneetein.

Kokeissa sienet imaisivat diklorobentseeniä 3,5 kertaa enemmän kuin toiset valmisteet. Kasviöljyä ne imivät itseensä 150 kertaa oman painonsa verran, moottoriöljyäkin enemmän kuin aiemmin kokeiluissa.

Tutkijat aikovat seuraavaksi varmistaa, ettei puhdistussienillä ole myrkkyvaikutuksia.