Hiv-virusta T-solussa. Kuva: National Institutes of Health/Stocktrek Images

Crispr-Cas9-menetelmällä onnistuttiin pysäyttämään viruksen lisääntyminen ja siivoamaan viruksen jäänteet soluista.

Hiv-tartuntaa on toistaiseksi mahdotonta parantaa pysyvästi, sillä virus tarraa isännän solujen dna:han ja kopioi itsensä osaksi solujen perimää. Näin se säilyy piilossa elimistössä.

Nyt yhdysvaltalaiset tutkijat ovat kuitenkin onnistuneet siivoamaan viruksen hiiren solujen dna:sta käyttämällä uutta, mullistavaa geenimuokkaustekniikkaa. Niin sanotun Crispr-Cas9-tekniikan avulla voidaan tarkasti leikellä geenejä pois elävien olentojen dna:sta tai korvata niitä toisilla.

Samat tutkijat, Wenhui Hu, Kamel Khalili ja Won-Bin Young onnistuivat vastaavassa tempussa jo viime vuonna, mutta uusi koe on paljon aiempaa monipuolisempi. Tutkijat tekivät nyt kolme koetta, ja kaikki onnistuivat.

Ensimmäisessä kokeessa käytettiin hiiriä, joihin oli tartutettu hiv-1-virusmuoto. Tutkijat pystyivät vähentämään viruksen geenien rna:n ilmenemistä 60–95 prosenttia eli toisin sanoen he estivät virusta toimimasta.

Toisessa kokeessa he onnistuivat estämään viruksen lisääntymisen hiirillä, joihin oli tartutettu niin sanottu Ecohiv, hiirten vastine ihmisen hiv-1-tartunnalle.

Akuutin infektion aikana hiv kopioituu jatkuvasti. Crispr-geeniskalpellin avulla tutkijat vähensivät viruksen monistumista 96 prosenttia.

Kolmas koe tehtiin hiirillä, joihin oli istutettu ihmisen immuunijärjestelmän soluja, kuten t-soluja. Kun nämä solut saavat virustartunnan, hiv pääsee piileskelemään niiden perimässä.

Yhdellä Crispr-käsittelyllä tutkijat saivat poistettua viruksen perimän kappaleet näistä hiireen istutetuista soluista.

Tutkijoilla oli myös apunaan uudenlainen, bioluminesenssiin perustuva kuvantamistekniikka, jonka avulla he pystyivät seuraamaan tarkasti, mitkä elimistön solut ovat saaneet hiv-tartunnan.

”Seuraavaksi koe pitäisi toistaa kädellisillä, joilla hiv-tartunta aiheuttaa myös itse sairauden. Näin pystyisimme tarkemmin osoittamaan viruksen dna:n poistamisen tartunnan saaneista soluista. Lopullinen tavoitteemme on tehdä kliininen koe ihmispotilailla”, sanoo neurovirologi Kamel Khalili Pennsylvanian Temple-yliopistosta.

Tutkimuksen julkaisi Molecular Therapy.