Kuva: Universal Pictures

Kansainvälinen tutkijaryhmä onnistui parantamaan ensi kertaa sairaita hiiriä niiden omilla kloonatuilla soluilla.

Terapeuttinen kloonaaminen toimii – ainakin hiirillä, osoitti yhdysvaltalais-japanilainen tutkijaryhmä. Hiiret paranivat Parkinsonin taudin oireista omien kloonisolujensa avulla.

Sairaista hiiristä otetut ihosolut kloonattiin SCNT-tekniikalla, missä tuma vaihdetaan lahjoittajan munasoluun ja kasvatetaan alkioksi. Näin tuotetut alkiokantasolut ovat identtisiä kloonatun yksilön solujen kanssa.

Newyorkilaisen Sloan-Kettering-instituutin tutkijat kasvattivat kloonatuista hiirisoluista dopamiinia tuottavia hermosoluja, jotka Parkinsonin taudissa ovat vaurioituneet. Kun näin tuotetut "omat" solut siirrettiin sairaisiin hiiriin, oireet helpottuivat merkittävästi. Sen sijaan muiden, geneettisesti erilaisten hiirten sairauteen kloonisolut eivät auttaneet.

Tutkijat muistuttavat, että vaikka tulos on iso edistysaskel terapeuttisessa kloonauksessa, sen soveltamisesta ihmisiin ollaan vielä kaukana.

Tutkimuksen julkaisi Nature Medicine, ja siitä kertoivat muun muassa BBC ja New Scientist.