Suuren dna-pätkän poistaminen ei hetkauta hiiren kehitystä suuntaan tai toiseen, kertoo Nature. Kutistetun genomin varassa kasvaneet jyrsijät eivät poikkea juuri mitenkään normaaleista lajitovereistaan.
Yhdysvaltalaistutkijat tuottivat laboratoriossa ...

Yhdysvaltalaistutkijat tuottivat laboratoriossa hiiriä, joilta poistettiin yli miljoonan emäsparin pituinen pätkä dna:ta. Siivu napattiin ns. roska-dna:sta, jossa ei ole proteiineja koodaavia geenejä lainkaan. Samanlainen alue löytyy myös ihmiseltä. Roska-dna:n osuus molemmilla lajeilla on jopa yli 98 prosenttia. Sillä on ajateltu olevan tärkeä rooli geenien säätelyssä.

Noin prosentin kokoisen dna-pätkän puuttuminen ei kuitenkaan näkynyt hiiren elimissä tai niiden toiminnassa mitenkään. Kudostesteissä geenien aktiivisuudessa ei havaittu poikkeavuuksia.

Sama tutkijaryhmä on nyt kehittänyt myös hiiren, jolta on pätkäisty kolmen miljoonan emäsparin pituinen pala dna:ta. Nekin näyttävät normaaleilta, kertoo Nature.