”Tästä kun päästän pienet kärpän aromit, niin kyllä pomppaavat.” (Kuva: Polarqueen, Wikimedia Commons, Creative Commons -lisensoitu)

Kunnon säikäytys pelastaa kaverit.

Kun hiiri havaitsee vaaran, se varoittaa muita hiiriä pölläyttämällä annoksen petomaista lemua. Tarkemmin sanottuna kyse on rikkipitoisesta aineesta, joka muistuttaa jyrsijöitä saalistavien eläinten hajua. Näin kertovat kemiallisia analyyseja ja käyttäytymiskokeita tehneet sveitsiläiset tutkijat artikkelissaan Pnas-lehdessä.

Hälytysferomoneja on aiemmin tunnistettu kaloilta ja hyönteisiltä, mutta nisäkkäiltä näiden aineiden kemiaa ei ollut selvitetty.

Julien Brechbühl Lausannen yliopistosta kollegoineen antoi hiirille hyvin hiilidioksidipitoista ilmaa, jollaisen tiedetään aiheuttavan pelkotilan. Sitten hän keräsi ilmasta haihtuvia kemikaaleja, joita hiiristä oli erittynyt. Kävi ilmi, että niin uros- kuin naarashiiret tuottavat säikähtäneinä tiettyä samaa rikkiyhdistettä, butyylidihydrotiatsolia.

Kun muiden hiirten annettiin haistaa ainetta, nekin hermostuivat, mikä pääteltiin niiden veren stressihormonimääristä. Tämä osoitti, että löydetty aine tosiaan toimii hälytysferomonina.