Taiteilijan näkemys Jupiterin kaltaisesta, hyvin lähellä tähteä kiertävästä kaasuplaneetasta. Kuva: ESO /L. CALÇADA

Hiiden oma aurinko taas on Horna.

Suomen nimettäväksi annettu eksoplaneetta on saanut nimen Hiisi. Sen emotähti nimettiin puolestaan Hornaksi.

Kansainvälisen tähtitieteellisen unionin (IAU) järjestämässä maailmanlaajuisessa nimikilpailussa eri maat saivat nimetä kukin yhden eksoplaneetan ja tähden, jota se kiertää.

Suomessa annettiin 2079 nimiehdotusta ja 4232 ääntä, kertoo kilvan järjestänyt Helsingin yliopiston observatorio. Voittajaksi nyt äänestettyä nimiparia ehdotti Aapo Saranpää.

Suomi sai nimetä Kolmion tähtikuvion suunnassa sijaitsevan tähden HAT-P-38 ja sitä kiertävän jättimäisen kaasuplaneetan HAT-P-38b. Tähti on mahdollista nähdä myös harrastajakaukoputkella.

Planeetan nimi Hiisi on alkuaan tarkoittanut itämerensuomalaisessa mytologiassa pyhää paikkaa. Myöhemmin sillä on viitattu pahansuopaan henkiolentoon.

Horna tarkoittaa itämerensuomalaisessa mytologiassa manalaa.

Jos eksoplaneettakunnasta löydetään jatkossa uusia kappaleita, niitä nimetään samalla teemalla eli mystisiin, pyhiin tai jopa pahansuopiin viittaavilla itämerensuomalaisen tai suomalaisen mytologian nimillä.

Muidenkin maiden nimissä viitatiin mytologiaan.

Esimerkiksi Irlannin koira-aiheisessa nimiparissa Bran ja Tuiren viitataan irlantilaiseen legendaan The Birth of Bran. Irlannin nimeämä eksoplaneetta sijaitsee Ajokoirien tähtikuvion suunnassa.

Jordanian nimipari Wadirum ja Petra viittaavat muinaisiin kaupunkeihin ja suojeltuihin alueisiin.

Burkina Fason nimipari Nakambé ja Mouhoun viittaavat Burkina Fason merkittävien jokien paikallisiin nimiin. Planeettakunta on teemaan sopivasti Virta-tähtikuvion suunnassa.

YK:n kansainvälisen alkuperäiskielten vuoden kunniaksi myös alkuperäiskielten puhujia kannustettiin ehdottamaan nimiä omilla kielillään. Esimerkiksi Argentiinassa eksoplaneettakunta sai alkuperäiskieliset nimet, joita ehdotti Moqoit-yhteisön opettaja ja johtaja. Nimet Naqaya ja Nosaxa tarkoittavat ’veli-perhe-sukulaista’ ja ’kevättä’ (sanatarkasti uutta vuotta).

Suomessa saamenkielinen nimipari Lievla ja Áhcagastin eli ’höyry’ ja ’hehku’ ylsi lopullisessa äänestyksessä kolmannelle sijalle.

Yhteensä nimiehdotuksia kerättiin 360000 kappaletta yli 110 maasta. Kunkin maan nimikomitea kokosi yhteen kärkiehdokkaat, joista yleisö sai äänestää voittajan. Äänestyksiin otti osaa yhteensä 420000 ihmistä.

Eksoplaneettojen ja niiden emotähtien voittajanimiä käytetään jatkossa kohteiden luettelonimien rinnalla. Myös nimeä ehdottanut henkilö, ryhmä tai instituutio mainitaan.