Pitkän elämän eliksiiriksi riitti kahden geenin sammutus ja niukkaenerginen dieetti.

Solututkijoiden paras ystävä, leivinhiiva saatiin elämään kymmenen kertaa tavallista pidempään. Elinajan venytys vaati tiukan dieetin ja hieman geenien peukalointia. Ennätysikä vastaa ihmisellä noin 800 vuotta. Normaalisti hiiva elää viikon.

Valter Longon johtama kalifornialaisryhmä huomasi, että kaksi geeniä, RAS2 ja SCH9 vaikuttavat ratkaisevasti hiivan elinikään. Niiden toiminnan estäminen hidasti vanhenemista etenkin, jos hiivan energiansaantia rajoitettiin. Samaiset geenit on jo aiemmin yhdistetty syövän syntyyn ihmisellä. Tutkijat kertoivat havainnoistaan eilen PLoS Genetics -julkaisussa.

Toisessa tutkimuksessaan ryhmä jäljitteli ihmisen ennenaikaiseen vanhenemiseen johtavaa Wernerin syndroomaa hiivan avulla. Myös tällaisella hiivalla SCH9:n peukalointi pysäytti vanhenemismuutokset (Journal of Cell Biology).

Longon mukaan nisäkkäiden ja hiivojen vanhenemista säätelevät pitkälti samat geenit. Myös vähäkalorinen dieetti pidentänee elinikää juuri näiden geenien kautta.

Seuraavaksi tutkijat aikovat selvittää tarkemmin RAS2 ja SCH9 -geenien vaikutusta hiiren ja ihmisen elinikään. Ihmisellä niiden mutaatioiden tiedetään aiheuttavan lyhytkasvuisuutta ja muita terveysongelmia. Pitkää elämää ei siis taida vielä hetkeen saada pillerinä purkista.