Hirmulinnun kallo verrattuna kaliforniankondorin kalloon. Kuva: S. Bertelli, S. Abramowicz

Argentiinasta löytyi muinainen lintu, joka oli kuin kauhuelokuvasta.

Patagoniasta on löydetty uusi linnun fossiili, jonka kuvaus on kuin suoraan kauhuelokuvasta. Lintu oli seisoessaan yli kolme metriä pitkä, sillä oli suurempi kallo kuin hevosella ja se saattoi napata koukkumaisella nokallaan lampaan kokoisia saaliseläimiä.

Fossiili kuuluu Phorusrhacidae-heimoon, jonka edustajat olivat lentokyvyttömiä ja alkeellisia lintuja. Ne elivät Etelä-Amerikassa 60-2 miljoonaa vuotta sitten ja olivat omana aikanaan ravintoketjun huipulla. Etelä-Amerikassa linnut valtasivat ekologisen lokeron, joka muilla mantereilla kuului kissa- tai koiraeläimille.

Nyt löydetty fossiili kuuluu kuitenkin poikkeuksellisen kookkaalle lajille, joka eli 14-15 miljoonaa vuotta sitten. Löydön merkitystä korostaa, että linnun 70 senttiä pitkä kallo on säilynyt täydellisesti.

Löytö asettaa kyseenalaiseksi myös käsitykset sitä, miten nämä linnut liikkuivat. Paleontologit ovat perinteisesti ajatelleet, että nämä linnut olivat melko raskastekoisia ja siksi hitaita ja kömpelöitä. Nyt löydetyn lajin jalkojen luut ovat kuitenkin kapeita ja pitkiä, kuten tänä päivänä elävillä strutseilla ja emuilla. Se saattoi siis mahdollisesti kiihdyttää itsensä samanlaiseen spurttiin kuin strutsitkin.