Kuva: Don DeBlieux, UGS.

Yhdysvaltalaiset tutkijat ovat löytäneet aiemmin tuntemattomien höyhenpeitteisten dinosaurusten joukkohaudan Utahin autiomaasta. Uusi laji antaa vihiä siitä, kuinka petoliskot siirtyivät lihasta kasvisravintoon.

Nature -lehden julkaisema fossiililöytö koostuu peräti 1 700:sta luusta, joiden avulla tutkijat ovat pystyneet rekonstruoimaan 90 prosenttia Falcarius utahensis –dinosauruksen luurangosta. Joukkohaudassa on kenties 100-1 000 yksilön jäännöksiä. Varhaisella liitukaudella noin 125 miljoonaa vuotta sitten elänyt laji liikkui kahdella jalalla. Suurimmat yksilöt olivat puolitoistametriä korkeita, pituudeltaan nelimetrisiä.

Falcarius utahensis on luultavasti puuttuva lenkki muinaisten lihan- ja kasvissyöjäliskojen välillä. Jurassic Park -elokuvasta tutun lihaa syövän Velociraptorin sukulainen käytti pääasiassa kasvisravintoa. Eläimellä oli Velociraptorin tapaan hyvin jyhkeät kynnet ja hampaat, mutta ne soveltuivat muotonsa puolesta paremmin kasvinosion kuin lihan repimiseen. Falcariuksen leveä lantio viittaa kasvissyöjälle tyypilliseen kookkaan kookkaaseen ruoansulatuselimistöön. Lyhyet, tumppimaiset raajat ovat myös merkki siitä, ettei sen tarvinnut juosta saaliin perässä. Ne sopivat paremmin suuren massan kannatteluun. Muinaislisko ilmeisesti kurotti kasvinosia joustavilla eturaajoillaan.