Taiteilijan näkemys supermassiivisesta mustasta aukosta. Se ahmii ainetta ja säteilee hurjasti. Kuva: <span class="photographer">Nasa</span>

Australialaiset tähtitieteilijät ovat löytäneet hyvin kaukaa avaruudesta voimakkaasti säteilevän ja nopeasti laajenevan mustan aukon.

Kyseessä on niin sanottu kvasaari. Kvasaarit ovat poikkeuksellisen voimakkaasti säteileviä galaksien keskuksia, joita hallitsee supermassiivinen musta aukko.

Mustaan aukkoon putoaa jatkuvasti valtava määrä ainetta, ja kurimuksessa kiertävä aine kuumenee ja säteilee niin voimakkaasti, että kvasaarit hohtavat häikäisevän kirkkaina.

Nyt löydetyn kvasaarin ytimessä oleva musta aukko kasvaa nopeammin kuin mikään toistaiseksi löydetty. Sen massa lisääntyy noin prosentin miljoonassa vuodessa. Tämä voi kuulostaa hitaalta, mutta käytännössä se tarkoittaa, että musta aukko nielee Auringon verran massaa kahdessa päivässä – siis 180 Aurinkoa vuodessa.

”Musta aukko kasvaa niin nopeasti ja sen imemät kaasut tuottavat niin paljon kitkaa ja lämpöä, että se hohtaa tuhansia kertoja kirkkaampana kuin kokonaiset galaksit”, vertaa tähtitieteilijä Christian Wolf englantilaisessa AstronomyNow -lehdessä.

”Jos tämä musta aukko sijaitsisi meidän Linnunratamme ytimessä, se näyttäytyisi meille kymmenen kertaa kirkkaampana kuin täysikuu. Se näyttäisi uskomattoman kirkkaalta tähdeltä, jonka hohteessa muita tähtiä ei melkein huomaisi”, Wolf jatkaa.

Onneksi ei sijaitse, sillä kvasaarit hohkaavat ympäristöönsä niin paljon säteilyä, esimerkiksi röntgensäteitä, että elämä maapallolla olisi mahdotonta.

Löydetty kvasaari sijaitseekin erittäin kaukana, 12 miljardin valovuoden päässä. Se on siis meille näkyvän maailmankaikkeuden reunamilla.

Todellisuudessa kvasaari on vielä kauempana ja etääntyy meistä jatkuvasti, sillä maailmankaikkeus laajenee. Me pystymme näkemään sen nyt sellaisena kuin se oli 12 miljardia vuotta sitten.

Uteliaimmat voivat yrittää painaa sen nimen mieleen: QSO SMSS~J215728.21-360215.1.

Supermassiiviset mustat aukot ovat nimensä mukaisesti hyvin massiivisia: tämä yksilö pitää sisällään 20 miljardin Auringon massan.

Vaikka tällaiset kvasaarit säteilevät rajusti ja ovat äärimmäisen kirkkaita, niitä on kuitenkin vaikea löytää. Ne sijaitsevat tyypillisesti hyvin kaukana, eikä niitä ole helppo erottaa muista galakseista ja tähdistä. Vastaavia tunnetaan silti jo monia.

”On hyvin tärkeää löytää nämä kaikkein massiivisimmat, sillä niitä on kaikkein vaikeinta ymmärtää”, Wolf sanoo australialaiselle ABC-uutiskanavalle.

On mysteeri, miten kyseinen kvasaari on kasvanut niin suureksi niin nopeasti. Kun maailmankaikkeus syntyi 13,8 miljardia vuotta sitten ja kvasaari on ollut olemassa jo 12 miljardia vuotta sitten, se on kasvanut nuoressa universumissa varsin rivakkaa tahtia.

Kvasaarien havaitseminen on tärkeää myös siksi, että niiden avulla voidaan mitata maailmankaikkeuden laajenemista.

Wolfin ryhmän tutkimuksen julkaisee Australian tähtitieteellisen seuran lehti Pasa, ja se on nyt saatavilla arXiv-esijulkaisupalvelussa.

Toope

Juu, pitäisi keksiä jokin keino havaita pimeää ainetta ja energiaa. Valitettavasti tieteemme on vielä aika kehittymätöntä.

"Ruotsikin oli pirullinen maa ennen kuin tajusivat tuon monikulttuurin. Peppit ja Lindgrenit ovat niin eilispäivää." Pommit ja etnojengit? Uusi normaaliko?
"Ei ole tärkeää, kuka tai mikä hallitus lopettaa huonon maahanmuuton Suomeen. Pääasia on se, että joku sen lopettaa."
"Minä kun tyhmänä luulin, että median moniarvoisuus olisi arvokasta, eikä valtamedian samanmielisyys?"

--- Niin, siis oletetusta HBB;stä alkaneen c+ ....( laajenevan - hidastuvan)energia --- massan (havaittu + ns. pimeä massa ) on... menossa... kohti ....``ùutta```... s -m tasapainotilaa +/- 0 .