Matka muinaiseen magmasäiliöön tyrmistyttää vierailijan. Kuva: Shutterstock

Ainutlaatuinen mahdollisuus löytyy yllättävän läheltä, Islannista.

Kukaan  tuskin on ennättänyt unohtaa, millaisen kaaoksen Islanti järjesti viisi ja puoli vuotta sitten, keväällä 2010. Eyjafjallajökull purkautui, heitti taivaan täyteen tuhkaa, ja kansainvälinen lentoliikenne lamautui useiksi päiviksi.

Islannissa on yli 30 aktiivista tulivuorta, ja seuraavaa purkausta odotetaan. Valmiustilassa näyttää olevan useita vuoria. Kyse ei olekaan siitä, purkautuuko jokin niistä, vaan siitä, mikä ja milloin.

Löytyy Islannista toisenkinlaisia vuoria. Yksi niistä on Þríhnjúkagígur (lausutaan Thrihnukagigur). Se on maailman ainoa tulivuori, jossa niin tutkija kuin turisti voi vierailla turvallisesti. Sen uumeniin pääsee hissillä seitsemässä minuutissa.

Þríhnjúkagígurin magmasäiliössä sopii miettiä, miten tulivuorenpurkaukset syntyvät ja miksi jotkin vuoret purskauttelevat laavaa rauhallisesti, kun taas toiset räjäyttävät magmansa taivaalle.

Þríhnjúkagígurin henkeäsalpaavan kaunis vulkaaninen kammio sijaitsee 120 metrin syvyydessä. Meistä se on syvällä, mutta magman matka alkaa paljon kauempaa, usein kymmenien kilometrien syvyydestä. Suoraan uumenista nouseva magma on notkeaa ja virtaa rauhallisesti laavana. Jos magma taas varastoituu matkalla maankuoren onkaloihin pitkiksi ajoiksi, se sitkistyy ja kaasuuntuu ja räjähtelee purkautuessaan.

Noin neljätuhatta vuotta sitten Þríhnjúkagígurin syvyyksistä nousi yli tuhatasteista kivisulaa, joka pysähtyi maanpinnan tuntumaan magmasäiliöön. Geologisten jälkien perusteella se ei kuitenkaan koskaan purkautunut ulos. Jotakin tapahtui, ja magma katosi kammiosta.

Geologit tietävät tulivuorista paljon, mutta edelleen on erittäin vaikea ennustaa, johtavatko magman liikkeet purkaukseen. Prosessit tapahtuvat liian syvällä, ja Islannissa arviointia vaikeuttaa vielä se, että useat aktiiviset vuoret ovat osittain jäätiköiden alla.

Marraskuun 2015 Tiede-lehdessä on pitkä artikkeli, jossa Islannin yliopistossa työskentelevä geologi Hanna Kaasalaisen kertoo, millainen maailma piileskelee Islannin lähes loputtomien laavakenttien alla. Hän tarjoaa myös vastauksen Þríhnjúkagígurin tyhjän magmasäiliön arvoitukseen.

Jos aihe kiinnostaa, käy ostamassa painettu lehti tai iPad-digilehti. Jos olet tilaaja, voit lukea artikkelin kirjautumalla tilaajatunnuksillasi alla olevasta linkistä.