Kun tutkijat seurasivat eri bakteerien runsastumista, he pääsivät hyödyllisten mutaatioiden jäljille.

Nopeasti muuttuvat bakteerit häviävät eloonjäämiskisan verkkaisemmille.

Ihmisen suolistossakin viihtyvä kolibakteeri osoittaa, että hitaasti hyvä tulee. Hiljakseen ja vakaasti mutaatioita tuottavat bakteerit selviävät vikkeliä paremmin evoluutiossa ja lopulta täyttävät koko yhdyskunnan, kertoo amerikkalaistutkimus.

Nopeasti muuntuvat bakteerit ovat tutkijoiden mukaan kelpoisempia ensi alkuun, mutta pidemmän päälle etu katoaa. Nopea muutosvauhti heikentää niiden yleistä "kehityskelpoisuutta".

Hitaasti mutatoituvilla menee aluksi sivu suun kelpoisuutta edistävät keksinnöt, mutta ne säilyttävät kykynsä sopeutua vastaisiin valintapaineisiin.

Michiganin osavaltion yliopiston tutkija Robert Woods kollegoineen herätti tutkimuksia varten eloon jäädytetyn Escherichia coli -populaation ja seurasi neljän geneettisesti erilaisen kloonin kohtaloita. Tutkijat tarkkailivat tiettyjä hyödyllisiä mutaatioita 500., 1 000. ja 1 500. sukupolven kohdalla.

Löydökset viittaavat siihen, että vinhaan muuttuvat kloonit kokivat mutaatioita, jotka vaikuttivat DNA:n superkierteisyyteen. Tämä haittasi myöhemmin muita geenejä.

Tutkimustulos on esimerkki "toisen asteen valinnasta". Eliöiden piirteet voivat kohentaa niiden välitöntä kelpoisuutta mutta myös niiden kykyä kehittää vastaisuudessa kelpoisempia jälkeläisiä.