Antares-ilmaisin. Kuva: F.Montanet, CNRS/IN2P3 ja UJF/Antares

Rakenteilla oleva neutriinoilmaisin rekisteröi yllättäen myös syvänmeren eliöitä.

Meribiologit saattavat saada Välimereen rakenteilla olevasta neutriinoilmaisimesta merkittävän työkalun, sillä se tunnistaa kaikkien yllätykseksi syvänmeren eliöitä.

Neutriinot ovat hiukkasia, joita syntyi suuri määrä jo alkuräjähdyksessä. Tähtien ydinfuusioissa niitä syntyy jatkuvasti lisää. Neutriinoja on kuitenkin hyvin vaikea tutkia, sillä ne vuorovaikuttavat heikosti muun aineen kanssa: sinunkin lävitsesi pyyhältää huomaamattasi noin 100 000 miljardia neutriinoa joka sekunti.

Näiden mittareita välttelevien hiukkasten pyydystämiseksi fyysikot rakentavat Välimeren pohjaan 10 000 neliömetrin suuruista Antares-ilmaisinta. Neutriinotkin nimittäin vuorovaikuttavat aineen kanssa esimerkiksi silloin, kun ne lävistävät maapallon. Vuorovaikutuksessa syntyy varattu hiukkanen. Antares rekisteröi välähdyksen, joka syntyy, kun tämä hiukkanen tunkeutuu ulos merenpohjasta ja törmää meriveteen.

Yllätys oli suuri, kun Antares näytti rekisteröivän valonvälähdyksiä, jotka eivät olleet peräisin neutriinoista. "Arvasimme, että valo oli elävien organismien tuottamaa", sanoo Ranskassa sijaitsevan Välimeren yliopiston tutkija Jürgen Brunner New Scientist –lehdessä. Biologit tarkistavat parhaillaan, osuiko arvelu oikeaan.

Merenelävien tutkiminen häiritse ei neutriinojen havaitsemista, joten fyysikotkin ovat tyytyväisiä. "Itse asiassa valtamerien pohjat tunnetaan monessa mielessä huonommin kuin avaruus", toteaa Brunnerin kollega John Carr.