Uusi HI-virus vapautumassa infektoituneesta T-solusta. Kuva: C. Goldsmith

Tutkijat varustivat elimistön puolustussolut täsmäaseella, joka teki ainakin solumaljalla selvää HI-viruksen tärkeimmästä suojamekanismista.

HI-viruksen voima piilee ällistyttävässä muuntumiskyvyssä, jolla se onnistuu huijaamaan elimistön puolustuksen kerta toisensa jälkeen. Nyt tutkijat onnistuivat estämään tämän ainakin laboratoriossa.

Andrew Sewellin johtama yhdysvaltalais-brittiläinen tutkimusryhmä varusti immuunipuolustuksen T-solut täsmäaseella, joka tarttuu virukselle elintärkeään SL9-proteiiniin.

Tavallisesti T-solut eivät opi tunnistamaan SL9-proteiinin eri muunnoksia riittävän tehokkaasti. Soluviljelmässä ”jalostetut” solut kuitenkin takertuivat niihin sitkeästi ja tuhosivat viruksen infektoimat solut.

Cardiffin ja Pennsylvanian yliopiston tutkijat pääsivät SL9-proteiiniin kuin avain lukkoon sopivan molekyylin jäljille ohjailemalla T-solujen ”evoluutiota” viljelmässä. He muokkasivat soluja ja valitsivat jatkoon aina ne, jotka tarttuivat entistä tiukemmin SL9:ään. Viljelmä oli saanut alkunsa HIV-positiivisen potilaan jo alun perinkin harvinaisen lupaavaksi osoittautuneesta T-solusta.

Seuraavaksi tutkijat aikovat ruiskuttaa muokattuja T-soluja hiiriin, jotka tuottavat ihmisen HI-viruksen infektoimia soluja. Potilastutkimuksiin on kuitenkin vielä matkaa, eikä tie taatusti ole helppo. Viimeisimmät lupaavat HIV-rokotetutkimukset päättyivät epäonnistumiseen ja keskeytykseen.

HIV:n selättäminen vaatii kuitenkin ennakkoluulottomia lähestymistapoja. Joku niistä voi lopulta poikia täysosuman.

Tutkimuksen julkaisi Nature Medicine ja siitä kertoi myös New Scientist