Kuva: Boehringer Ingelheim GmbH

Maitohappobakteeri on saatu tuottamaan hiv-lääkettä.

Muuntogeenisellä maitohappobakteerilla voidaan ehkä tuottaa halpaa lääkettä hi-virukseen.

Kansainvälinen tutkimusryhmä on onnistunut muokkaamaan Lactococcus lactis -maitohappobakteeria geneettisesti siten, että se tuottaa syanoviriiniä. Syanoviriinin on todettu estävän hiv-tartuntoja apinoissa, ja sitä on testattu menestyksekkäästi myös ihmissoluissa laboratoriossa. Ensi vuonna sen tehoa aiotaan tutkia ihmiskokein.

Syanoviriini tarrautuu reseptoreihin, joiden avulla hi-virus tunkeutuu soluihin. Näin viruksen leviäminen estyy. ”Se toimii kuin passiivinen rokote”, valaisee tutkimusryhmään kuuluva Sean Hanniffy Naturen
verkkouutisessa . Vaikka muunneltua bakteeria on vasta havainnoitu elatusmaljalla, tutkijat uskovat, että siitä saadaan oiva ase aidsin pysäyttämiseen.

Eritoten naiset voisivat käyttää mikrobin geenimuokattua versiota hivin ehkäisyyn. Maitohappobakteereja elää muutenkin emättimessä, ja silaus uutta mikrobimassaa antaisi tehokkaan suojan noin viikoksi.

Hanniffyn mukaan mikrobilääke olisi paitsi helppokäyttöinen, myös edullinen tuottaa. Mikäli lääkemikrobit voitaisiin nauttia suun kautta samaan tapaan kuin probioottiset jogurtit, tuotetta voitaisiin valmistaa missä tahansa meijerissä. Halpuus olisi valttia erityisesti kehitysmaissa, missä hiv-lääkkeistä on huutava pula.