Ensimmäiset orgaaniset fosforoivat yhdisteet valmistettiin Yhdysvalloissa.

Uudet fosforoivat orgaaniset yhdisteet voivat jonain päivänä päätyä kännykän näyttöön.

Yhdysvaltalaisen Michiganin yliopiston tutkijat ovat luoneet uudenlaisia orgaanisia yhdisteitä, jotka fosforoivat valoa. Aiemmin on saatu fosforoimaan vain epäorgaaniset yhdisteet tai organometallit, joissa hiileen on liitetty jokin metalli.

Tutkija Jinsang Kim työtovereineen valmisti metallittomia orgaanisia kiteitä, jotka ovat valkoisia näkyvässä valossa mutta säteilevät sinistä, vihreää, keltaista ja oranssia, kun niihin kohdistaa ultraviolettivaloa. Muuttamalla yhdisteen kemiallista koostumusta tukijat saivat yhdisteet säteilemään erivärisiä valoja.

Uusista hohtavista materiaaleista voitaisiin tehdä muun muassa parempia ja edullisempia orgaanisia loistediodeja eli oledeja. Orgaanisia ledejä käytetään matkapuhelinten tai kameroiden pienissä näytöissä. Suurempiin näyttöihin niitä ei ole tätä nykyä järkevää käyttää kustannus- ja tuotannollisista syistä.

Nykyiset orgaaniset ledit eivät ole täysin orgaanisia eli vain hiilestä tehtyjä. Ne saadaan hohtamaan vasta, kun niitä ryydittää metallilla.

"Puhtaasti orgaaniset materiaalit eivät ole pystyneet tuottamaan mainittavaa fosforoivaa säteilyä. Uskomme, että kyseessä on ensimmäinen esimerkki orgaanisesta aineesta, joka kykenee kilpailemaan organometallien kanssa kirkkaudessa ja säädettävyydessä", Kim sanoo.

Tutkimus julkaistiin Nature Chemistryn verkkosivuilla.