Aspergillus fumigatus -home viihtyy kosteusvaurioissa. Kuva: <span class="photographer">David Midgley / Wikimedia Commons</span>
Aspergillus fumigatus -home viihtyy kosteusvaurioissa. Kuva: David Midgley / Wikimedia Commons

Avaruudessa oleskelu rasittaa ihmistä, mutta Aspergillus fumigatus -home ei ole siellä moksiskaan.

Avaruus on rankka paikka astronautille. Tutkimusten mukaan painottomuus syö lihaksia ja kosminen säteily voi vahingoittaa aivoja.

Nyt paljastui, että avaruusaluksessa rehottavat myös mikrobit. Niistä voi koitua iso riski ihmisille, jotka viettävät tiiviissä tiloissa avaruudessa pitkiä aikoja, tutkijat arvelevat.

Esimerkiksi terveydelle haitallinen homesieni Aspergillus fumigatus pärjää avaruudessa siinä kuin Maassakin, totesivat Wisconsin-Madisonin yliopiston tutkijat.

Tämä kävi ilmi, kun he vertasivat kansainväliseltä avaruusasemalta saatuja näytteitä maanpinnalla otettuihin. Sieni on sama, joka viihtyy kosteissa rakennuksissa.

Laboratoriokokeet ja geenianalyysit osoittivat, että homesieni menestyi molemmissa ympäristöissä aivan yhtä hyvin. Mitään poikkeamia ei avaruusasemalla kasvaneen homeen perimästä löytynyt.

Ainoa ero homeissa oli se, että taivaallinen home aiheutti äkäisempiä tulehduksia eläintestissä. Kyse saattoi kuitenkin olla luonnollisesta vaihtelusta eli havainnosta ei vielä voi päätellä, että homeista tulisi avaruuden oloissa vaarallisempia.

A. fumigatuksen itiöt päätyvät kuitenkin helposti hengitysteitse ihmisen elimistöön ja aiheuttavat vakaviakin tulehduksia. Sen aiheuttama riski pitää siis ottaa huomioon pitkillä avaruuslennoilla, tutkijat sanovat.

Tutkimuksen julkaisi mSphere.