Havaijinalbatrossinaaraat saattavat rakentaa yhteisen pesän ja hoitaa poikaset keskenään. Parisuhde voi kestää koko iän. Kuva: Eric VanderWerf

Homosuhteet ovat eläinkunnassa lähes universaali ilmiö, toteaa tuore kalifornialaistutkimus.

Homoseksuaalisuutta esiintyy lähes kaikissa eläinlajeissa madoista lintuihin ja delfiineihin, kiteyttää Kalifornian yliopiston tekemä tuore katsaus.

"Seksuaalinen käyttäytyminen samaa sukupuolta olevien yksilöiden välillä on paljon yleisempää kuin uskotaan", vakuuttaa tutkimustuloksia kartoittanut biologi Nathan Bailey.

Hän kuitenkin painottaa, ettei homoseksuaalisuus ole joka lajilla samanlaista, ja että tutkijat saattavat kutsua laadullisesti hyvin erilaisia ilmiöitä samalla nimellä.

"Esimerkiksi banaanikärpäsurokset saattavat kosiskella toisia uroksia, koska niiltä puuttuu geeni, jonka avulla ne kykenisivät erottamaan sukupuolet toisistaan", Bailey sanoo. "Se on hyvin erilaista kuin pullonokkadelfiiniurosten homosuhteet, joiden tarkoituksena on vahvistaa ryhmäsiteitä. Tai havaijinalbatrossinaaraiden välinen parisuhde, joka voi kestää läpi elämän."

Bailey kollegoineen huomauttaa Trends in Ecology & Evolution –julkaisussa, että moni tutkimus etsii homoseksuaalisuuden evolutiivista alkuperää, mutta tuskin yksikään puntaroi sen evolutiivisia seurauksia.

"Homoseksuaalisuus saattaa itsessään toimia luonnonvalintaa ohjaavana voimana", Bailey väittää. "Sehän muuttaa populaation sosiaalista ympäristöä, koska se vie yksilöitä suvunjatkamismarkkinoilta."