Kuva: Emilia Kangasluoma / HS

Kisspeptiiniannoksen jälkeen seksikuvat innostivat miehiä enemmän.

Hormonien tiedetään ohjaavan niin seksihaluja kuin parinmuodostustakin, mutta näiden toimintojen kytkeytyminen toisiinsa on tutkijoille vielä pitkälti epäselvää.

Nyt kansainvälinen tutkijajoukko löysi yhden puuttuvan linkin jo ennestään tunnetusta hormonista, kisspeptiinistä.

Kisspeptiini säätelee ihmisen lisääntymistä muun muassa vaikuttamalla siihen, miten aivojen hypotalamusta, aivolisäkettä ja sukupuolielimiä aktivoivia hormoneja erittyy.

Tutkijat päättivät selvittää, olisiko samalla hormonilla lusikkansa sopassa seksuaalisuudessa myös tunnepuolella.

Tätä testatakseen tutkijat näyttivät heteromiehille valokuvia, jotka esittivät seksiä ja pariskuntien yhdessäoloa. Samaan aikaan heidän aivojansa seurattiin toiminnallisen aivokuvauksen keinoin.

Tutkittavana oli kolmekymmentä heteromiestä, joista puolet sai kokeen aikana annoksen kisspeptiiniä ja puolet lumelääkettä.

Kun miehille annettiin kisspeptiiniä, kuvat saivat aikaan uudenlaista vipinää heidän aivojensa limbisessä järjestelmässä. Sen tehtävä on säädellä motivaatiota ja tunteita sekä yhdistellä tunnetiloja muistiin jääneisiin fyysisiin tuntemuksiin.

Hormoni kohensi lisäksi tutkittavien miesten mielialaa ja aktivoi heidän aivoissaan järjestelmiä, jotka liittyvät viettien toteuttamiseen ja palkkion tavoitteluun.

Kisspeptiinitujaus teki myös seksikuvissa näkyvistä henkilöistä puoleensavetävämpiä.

Kisspeptiini löydettiin ensimmäisen kerran parikymmentä vuotta sitten, ja tämän vuosituhannen puolella sen oivallettiin liittyvän murrosiän käynnistymiseen.

Sitä erittyy runsaasti myös raskauden aikana. Nyt tehty tutkimus on ensimmäinen havainto siitä, että hormonilla voi olla osaa myös seksiin ja romanttiseen rakkauteen liittyvissä tunteissa.

Tutkimuksen julkaisi Journal of Clinical Investigation.