Hubblen M13-kuva on koostettu kahden kameran neljästä otoksesta.  Kuva: NASA, ESA, and the Hubble Heritage Team (STScI/AURA) Acknowledgment: C. Bailyn (Yale Univ.), W. Lewin (MIT), A. Sarajedini (Univ. of Florida), and W. van Altena (Yale Univ.)
Hubblen M13-kuva on koostettu kahden kameran neljästä otoksesta. Kuva: NASA, ESA, and the Hubble Heritage Team (STScI/AURA) Acknowledgment: C. Bailyn (Yale Univ.), W. Lewin (MIT), A. Sarajedini (Univ. of Florida), and W. van Altena (Yale Univ.)

Messier 13 –tähtijoukko kimaltelee Hubblen koostekuvassa kuin lumisadepallo.

Hubble-tutkijat julkistivat Herkuleksen tähdistössä sijaitsevasta pallomaisesta M13 –tähtijoukosta koostekuvan, johon on vangittu hetki satojen tuhansien singahtelevien tähtien joukossa.

M13:n tähdet ovat pakkautuneet niin tiiviisti – pallojoukon läpimitta on vain noin 150 valovuotta – että ne viettävät koko elämänsä kieppuen toistensa liepeillä kuin leikkilumihiutaleet ravistettavassa lumisadepallossa.

25 000 valovuoden päässä sijaitseva M13 on pohjoisen pallonpuoliskon kirkkaimpia ja parhaiten tunnettuja pallomaisia tähtijoukkoja. Sen saattaa nähdä jopa paljain silmin.

Lisää huikeita kuvia pääset availemaan Hubblen joulukalenterista