Serpentiinimäisiä pöly- ja kaasukertymiä uusia tähtiä hautovan sumun reunalla. Alhaalla näkyvä merihevosen muotoinen pylväs on noin 20 valovuoden pituinen. Rikki säteilee kuvassa punaisena, vety vihreänä ja happi sinisenä. Kuva: NASA/ESA, M.

Teleskooppivanhus sai juhlakierroksellaan kiikariinsa Suuressa Magellanin pilvessä hehkuvan tähtien synnyinkehdon.

Huhtikuussa 1990 laukaistu Yhdysvaltain avaruusjärjestön Nasan ja Euroopan avaruusjärjestön Esan yhteinen Hubble-avaruusteleskooppi on kiertänyt Maan nyt 100 000 kertaa.

Juhlan kunniaksi se napsi kuvia Paikallisen ryhmän galaksien suurimman tunnetun tähtien synnyinkehdon, Tarantellasumun laitamilta. Tähtisumu sijaitsee Linnunradan seuralaisgalaksissa, Suuressa Magellanin pilvessä noin 170 000 valovuoden päässä.

Tähtiryppään NGC 2074 liepeillä on käynnissä melkoinen luomisnäytös, jonka tutkijat arvelevat saaneen alkunsa läheisestä supernovaräjähdyksestä. Hubble ikuisti hehkuvissa kaasupurkauksissa kylpevän maiseman.

Hubble on palveluksensa aikana tarjonnut ainutlaatuisen ikkunan Maailmankaikkeuden kehitykseen. Parhaat vuodet ovat kuitenkin ehkä vielä edessä, sillä lokakuinen huoltolento varustaa Hubblen uusilla mittausvälineillä.

Uutisen kertoi Hubblen tiedote.