Perhossumu erottuu yhä selvemmin Hubblen uudessa kuvassa. Edellisen kuvan Hubble otti samasta sumusta vuonna 1997. Kuva: Nasa/Esa

Laajenevat kaasupilvet muistuttavat perhosen siipiä.

Perhossumu näkyy hohtavissa väreissä uudessa kuvassa, jonka avaruusteleskooppi Hubble otti kuulusta avaruuden kohteesta. Kuvassa korostuvat sumua laajentavat kaasut.

Perhossumun keskellä on kaksi tähteä, joista erkaantuu kaksi isoa sumua kuin perhosen siivet. Siitä nimi. Suihkujen nopeus on yli miljoona kilometriä tunnissa, kerrotaan Hubblen uutissivustolla.

Siipien laajentumisen vauhdista tähtitieteilijät ovat laskeneet, että sumu syntyi vain 1 200 vuotta sitten.

Edellisen kuvan perhossumusta otti Hubblen Wide Field Planetary -kamera 2 vuonna 1997. Uusi kuva on otettu Stis-kameralla, joka korjattiin avaruussukkulan huoltolennolla Hubblelle toukokuussa 2009.

Perhossumu tunnetaan myös nimellä PN M2–9, joka ehkä ei ole kovin runollinen. Kirjain M viittaa tässä Rudolph Minkowskiin. Hän on saksalais-amerikkalainen tähtitieteilijä, joka havaitsi sumun ensi kertaa vuonna 1947. Kirjaimet PN puolestaan viittaavat siihen, että M2-9 on planetaarinen sumu.

Laajenevat kaasut kielivät siitä, että sumun keskellä on tähti elinkaarensa loppuvaiheessa. Se on jo sylkenyt ulos uloimmat kerroksensa, mutta tähden ydin valaisee näitä jäämiä.

Mutta sumun keskellä on toinenkin tähti, pieni valkoinen kääpiö. Sumun siipimäinen muoto syntyy siitä, että nämä kaksi tähteä kiertävät toisiaan.

Valkoinen kääpiö kiertää kumppanitähteä ja vetää kaasuja eri suuntiin sen sijaan, että kaasu purkautuisi pallomaisena.

Ytimen tähdet kiertävät toisensa noin sadassa vuodessa.

Valkoinen kääpiö on vetänyt myös lähelleen isomman tähden kaasuja. Kaasuista syntyy niin iso kiekko tähtien ympärille, että se ulottuu 15 kertaa kauemmas kuin kääpiöplaneetta Pluton kiertorata on Auringosta.

Vaikka kiekko on kooltaan uskomattoman suuri, se ei erotu avaruusteleskooppi Hubblen uusissa kuvissa.

Lisää Hubblen kuvia avaruuden eri kohteista on Tiede-lehden galleriassa.