Hubble-avaruuskaukoputki kuvasi ensimmäisenä maailmassa, kuinka eksoplaneetan kaasukehä haihtuu avaruuteen. Suurin osa jättiläismäisestä kaasuplaneetasta katoaa ja vain tiheä ydin jää jäljelle.
Kaasukehänsä lopulta menettävä planeetta HD 209458b kier...

Kaasukehänsä lopulta menettävä planeetta HD 209458b kiertää niin lähellä tähteään, että yksi kierros kestää vain kolme ja puoli vuorokautta. Planeetta on 1,3 kertaa Jupiterin kokoinen, ja sen massa on hieman yli puolet Jupiterin massasta.

Tähden loiste kätkee HD 209458b:n kokonaan alleen. Hubble-kaukoputki kuitenkin näki planeetan kaasukehän epäsuorasti, sillä planeetta himmentää tähteään aavistuksen kulkiessaan sen editse. Hubblen kuvissa näkyi siis planeetan kaasukehän läpi siivilöityvä valo. Tästä pääteltiin kaasukehän laajuus. ”Olimme hämmästyneitä, kun huomasimme että planeetan vetykaasukehä ulottuu 200 000 kilometriin asti”, sanoo havainnon tehnyttä kansainvälistä tutkijaryhmää johtava Alfred Vidal-Madjar Hubble-kaukoputken tiedotteessa.

Kaasuaan menettävä planeetta muistuttaa komeahäntäistä komeettaa. Kaasukehä kuumenee, jolloin vety pääsee irti planeetan vetovoimasta ja tähden säteilypaine työntää sen ulos. Näin planeetan taakse muodostuu suuri kaasupilvi. Ranskalainen Alain Lacavelier laski, että HD 209458b menettää 10 000 tonnia kaasua joka sekunti, ehkä enemmänkin.