US Airwaysin lento 1549 kohtasi muuttomatkalla olleen kanadanhanhen. Kuva: <A HREF=http://en.wikipedia.org/wiki/File:Canada_goose_flight_cropped_and_NR.jpg>Wikimedia Commons</A>.
US Airwaysin lento 1549 kohtasi muuttomatkalla olleen kanadanhanhen. Kuva: Wikimedia Commons.

Tiedosta on hyötyä lintujen aiheuttamien onnettomuuksien minimoimiseksi jatkossa.

Tutkijat ovat määrittäneet Hudson-jokeen pakkolaskun 15. tammikuuta tehneen lentokoneen onnettomuuden aiheuttajan muuttaviksi kanadanhanhiksi.

Frontiers in Ecology and the Environment -lehden nettiversiossa julkaistun tutkimuksen mukaan tutkijat tekivät lajinmäärityksen höyhenistä. Tiedosta voi olla hyötyä, kun vastaavia törmäyksiä yritetään estää ennalta tulevaisuudessa.

Peter Marra Smithsonian-instituutista selitti tutkijoiden käyttäneen dna-tekniikkaa, jossa pätkää lentokoneesta löytyneiden höyhenien dna:sta verrataan tietokantaan. Dna vastasi kanadanhanhea. Lintujen arvellaan olleen noin nelikiloisia.

"On tärkeää paitsi tietää se, mitkä lintulajit törmäilevät lentokoneisiin, myös ymmärtää muuton rooli kokonaiskuvassa", sanoi Smithsonian-instituutin höyhenspesialisti Carla Dove.

Tutkijat selvittivät vetyisotooppien avulla, että höyhenet eivät voineet olla hanhilta, jotka viihtyvät läpi vuoden La Guardian lentokentän liepeillä, jossa kone sai osuman. Isotoopit viittaavat Labradorin alueeseen Kanadassa.

"Sen tietäminen, että kyse oli muuttolinnuista, on olennaista hallintastrategioiden kehittämisessä", Marra sanoo. Jos useimmat törmäilijät ovat paikallisia hanhia, silloin paras keino vähentää onnettomuuksia on paikallisten populaatioiden pienentäminen.

Jos taas syypäät ovat yleensä muuttolintuja, ovat muut lähestymistavat, kuten paremmat tutkateknologiat, hyödyllisempiä.