Kukaan ei tiedä, millaisia naapureita meillä voi olla. Nykyään useimmat veikkaavat koneälyä humanoidien sijaan. Kuva: Getty Images

Ensi vuonna alkaa miljoonan lähitähden tehokuuntelu.

Tähtitieteilijät ovat etsineet maanulkoista älyä jo puoli vuosisataa, vuodesta 1960. Silloin yhdysvaltalainen astrofyysikko Frank Drake ryhtyi ensimmäisenä radioteleskoopilla kuulostelemaan, olisiko avaruudesta saapuvassa säteilyssä merkkejä vieraista olennoista.

Vuodesta 2007 avaruuden älyn metsästäjillä on ollut käytössään oma teleskooppi, Kaliforniassa Kaskadivuorilla seisova Allen. Silti tulokset ovat olemattomat. Vieraista sivilisaatioista ei ole havaittu minkäänlaisia merkkejä – ellei niiksi lasketa kahta signaalia, joille ei ole löytynyt luonnollista selitystä.

Ensi vuonna eksoälyn etsintä harppaa aivan uusiin mittoihin. Viime kesänä venäläinen liikemies ja ex-fyysikko Juri Milner lahjoitti jahtiin sata miljoonaa dollaria. Rahalla on tarkoitus seuraavien kymmenen vuoden aikana panna vuoron perään kuunteluun kotigalaksimme miljoona lähintä tähteä. Myös sataa naapurigalaksia tarkkaillaan.

Ikinä ennen etsintä ei ole ulottunut näin laajalle – eikä milloinkaan aiemmin ole ollut käytössä yhtä mahtavaa kalustoa.

Avaruuden älykköjen etsinnästä vastaava Seti-instituutti ryhtyy ostamaan kuunteluaikaa kahdelta maailman suurimpiin lukeutuvalta radioteleskoopilta: satametriseltä Green Bankilta Yhdysvalloista ja 64-metriseltä Parkesilta Australiasta.

Suuretsinnän puuhamiehet eivät edes aio tyytyä pelkkään kuunteluun. He haluavat myös lähettää viestejä. Kaikki eivät ajatuksesta pidä. Yhteydenottoyrityksistä on varoittanut muun muassa maailman tunnetuin kosmologi Stephen Hawking. Hänen visiossaan alienit voivat olla avaruuden hunneja ja tuhota meidät.

Joulukuun Tiede-lehdessä on tiedetoimittaja Mikko Puttosen pitkä artikkeli, joka valottaa myös sitä, miksi astronomit uskovat, että emme voi olla ainoat älykkäät olennot Linnunradassa, saati koko kaikkeudessa.

Jos olet tilaaja, voit lukea artikkelin kirjautumalla tilaajatunnuksillasi alla olevasta linkistä.