Huonepölyä mikroskoppissa. Kuva: NIAID

Naisten ja miesten asunnoissa on erilainen bakteeristo.

Kodin tavallinen pöly sisältää keskimäärin 9 000 eri lajia mikrobeja. Näin todistaa tutkimus, jonka tekivät Coloradon yliopiston tutkijat Yhdysvalloissa.

He analysoivat tavallista kodin pölyä 1 200 kodista eri puolilta Yhdysvaltoja. Bakteerien ja sienien määrä vaihteli kodeissa sen mukaan, missä koti sijaitsi, kuka siellä asui ja oliko kodissa lemmikkejä.

Pölynäytteiden geneettinen tutkinta paljasti huonepölystä ison joukon pieneliöitä. Kotitalouksissa on esimerkiksi keskimäärin yli 2 000 erilaista sientä, myös tunnettuja homeita: Aspergillus, Penicillium, Alternaria ja Fusarium.

Homeiden yleisyys riippui siitä, missä koti sijaitsi. ”Kodin homeet tulevat sisään vaatteissa tai avoimista ikkunoista ja ovista”, sanoo tutkimusta tehnyt Noah Fierer, joka on ekologian ja evoluutiobiologian professori.

Tutkijat löysivät myös keskimäärin 7 000 eri bakteerilajia yhtä kotitaloutta kohti. Jotkin, kuten Staphylococcus ja Streptococcus, olivat ihmisen ihosta. Toiset, kuten Bacteroides ja Faecalibacterium liittyivät ulosteeseen.

”Löysimme myös eri bakteereja kodeista, joissa eli vain naisia, verrattuna koteihin, joissa eli vain miehiä”, Fierer sanoo.

Koira tai kissa kotona vaikuttaa paljon bakteerien määrään ja laatuun. Lemmikki vaikutti enemmän kuin mikään muu tekijä, kuten vaikkapa kodin sijainti.

Fierer sanoo, että havainnot olisivat samantapaisia muuallakin maailmassa kuin Yhdysvalloissa, jossa tutkimus tehtiin.

Kodin bakteereja tutkineet selvittävät nyt, miten kodin eliöt vaikuttavat terveyteen. Useimmat ovat todennäköisesti vaarattomia. Joistakin saattaa olla ihmiselle jopa hyötyä, arvioi Fierer.

”Mikrobit ovat kaikkialla ympärillämme, ja useimmat niistä ovat täysin harmittomia.”

Tutkimuksen julkaisi Britanniassa Royal Societyn julkaisusarja. Siitä kertoi myös BBC ja Science Daily.