Soijapapu kukassa. Kuva: <span class="photographer">University of Nebraska-Lincoln
</span>
Soijapapu kukassa. Kuva: University of Nebraska-Lincoln

Tutkijoiden kehittämä papu kestää torjunta-aineita entistä paremmin.

Maanviljelijät voivat vetää henkeä, sillä tutkijat ovat jälleen yhden askeleen edellä taistelussa rikkakasveja vastaan. Nebraskan yliopiston tutkijat ovat kehittäneet ensimmäisen dikamba-kasvinsuojeluaineelle vastustuskykyisen soijapavun. Koska dikamba on kasvinsuojeluaineeksi melko ympäristöystävällinen, sen toivotaan lisäävän pelivaraa rikkaruohojen torjunnassa.

Tehokkain ase rikkakasvisodassa ovat aineet, jotka tuhoavat rikkakasvit, mutta jättävät viljelykasvit rauhaan. Tähän asti tärkein tällainen yhdiste, glyfosaatti, on kuitenkin menettämässä tehoaan, sillä yhä useammat rikkakasvit ovat muuttumassa sille vastustuskykyisiksi. Glyfosaatti saattaa olla käyttökelvoton jo 3-4 vuodessa, minkä jälkeen maanviljelijät tarvitsevat uusia torjunta-aineita.

Professori Mark Behrensin johtama ryhmä eristi maabakteerista entsyymin, joka kykenee hajottamaan dikamban vaarattomiksi yhdisteiksi, ja siirsivät tätä entsyymiä koodaavan geenin soijapapuun.

Entsyymin ansiosta dikamba hajoaa siirtogeenisessä kasvissa ennen kuin se ehtii aiheuttamaan kasville haittaa. Rikkaruohot sen sijaan katoavat tehokkaasti.