Kuva: Corbis RF.
Kuva: Corbis RF.

Hybridi- ja sähköautojen lämmitys ja ilmastointi pohdituttaa insinöörejä.

Sähköautot ja varsinkin uudet verkkovirralla ladattavat hybridit kuluttavat merkittävästi vähemmän energiaa ja tuottavat vähemmän päästöjä kuin bensiini- ja dieselautot. Ainakin silloin, kun niitä ei tarvitse jäähdyttää eikä lämmittää.

Polttomoottori on tehoton: vain noin kolmasosa polttoaineen sisältämästä energiasta muuttuu liike-energiaksi. Varsinkin Suomen oloissa jätelämpö on kuitenkin "ilmaiseksi" käytettävissä sisätilojen lämmitykseen.

Kaupunkiajossa hybridin polttomoottori on usein poissa päältä. Jos auto joudutaan lämmittämään lämpövastuksilla, iso osa hybridin taloudellisuudesta menetetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Autoteollisuus etsii nyt ratkaisuja lämpöelektroniikasta, kertoo Technology Review. Kyse on puolijohteista, jotka synnyttävät lämpötilaeron sähkövirran vaikutuksesta. Ne ovat tehokkaampia kuin lämpövastukset ja niitä voi käyttää myös jäähdytykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Autoteollisuus pyrkii käyttämään uutta teknologiaa myös paljon aiempaa tarkempaan lämmitykseen, Tech Review kertoo. Sen sijaan että tuhlattaisiin lämmittämällä autan koko sisätila, voidaan lämmittää esimerkiksi vain penkkejä ja jalkatiloja - ja vain niitä penkkejä, joissa on matkustaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla