Tunne sydämen särkymisestä ei ole kuvittelua, kertoo Science. Aivot reagoivat hylätyksi tulemiseen aivan samalla tavalla kuin fyysiseen kipuun. "Fyysinen ja sosiaalinen kipu ovat todennäköisesti lähempänä toisiaan kuin kuvittelemme", sanoo asiaa tutkinut psykologian apulaisprofessori Matthew D. Liebermanin Kalifornian yliopistosta Los Angelesista.

Lieberman, Naomi I. Eisenberger ja Kipling D. Williams magneettikuvasivat 13 opiskelijan aivoja sillä aikaa, kun nämä pelasivat tietokonepeliä, jossa yksi osallistujista päätyy helposti ns. kolmanneksi pyöräksi. Tilanne koetaan tyypillisesti pettymyksenä.

Tutkijat havaitsivat, että ulkopuolisiksi joutuminen aktivoi ACC-aivoalueen, joka osallistuu kivun kokemiseen. ACC (anterior cingulate cortex) on pieni hermokimppu aivokuoren puoliskojen välissä. Mitä ikävämmältä hylkääminen henkilöstä tuntui, sitä voimakkaammin se reagoi. Myös aivokuoren otsalohko aktivoitui, kun koehenkilö jäi kolmanneksi pyöräksi. Tämä leikkimielisesti "lennonjohdoksi" kutsuttu alue on tunteiden filtteri, joka huolehtii itsehillinnästä ja sosiaalisen käyttäytymisen hienosäädöstä. Niillä, joiden otsalohko kävi kovimmilla kierroksilla, ACC vietti hiljaiseloa. Tutkijat päättelevät, että aivoalueet vaimentavat toinen toisiaan. Hylätyksi tulemisen aiheuttama kipu on saattanut kehittyä ihmislajille keinoksi ylläpitää sosiaalisia suhteita.