Ampiainen, loistokultasiipi, punakukkajäärä, täplämittari, ruutukärpänen ja mantukimalainen viihtyvät Suomen suvessa. Kuva: Kimmo Taskinen

Suomalaisten asiantuntijoiden mukaan tutkimuksesta tehtiin liioiteltuja päätelmiä.

Monet tiedotusvälineet uutisoivat, että hyönteiset uhkaavat kadota tykkänään tämän vuosisadan aikana. Väite perustui uuteen katsaustutkimukseen ja The Guardian -sanomalehden siitä tekemään juttuun, jossa haastatellaan toista tutkimuksen tekijää.

Nyt tutkimus Biological Conservation -lehdessä ja siitä tehdyt johtopäätökset ovat joutuneet kritiikin kohteeksi. Suomalaisten asiantuntijoiden mukaan ei voi väittää, että koko hyönteiskuntaa uhkaisi häviäminen vuoteen 2100 mennessä.

Uutisoinnin ja tutkimuksen puutteisiin kiinnitti huomiota ekologian tutkija ja Suomen luonnon toimittaja Riikka Kaartinen blogissaan.

Katsaustutkimuksen mukaan 40 prosenttia hyönteislajeista vähenee nopeasti ja kolmannesta uhkaa sukupuutto. Pääsyiksi tutkijat mainitsevat tehomaatalouden takia heikentyneet elinympäristöt ja pelloille levitetyt hyönteismyrkyt.

Johtopäätöksissään tutkijat kirjoittavat: ”Ellemme muuta tapaamme tuottaa ruokaa, hyönteiset kaikkineen ajautuvat sukupuuton tielle muutamassa vuosikymmenessä”.

Tutkijoiden mukaan hyönteisbiomassa vähenee 2,5 prosenttia vuodessa. Jos sama tahti jatkuisi, hyönteiset katoaisivat vuosisadan loppuu mennessä, päättelee toinen tutkijoista The Guardianissa.

Kaartisen mukaan päätelmien suurin ongelma on, että tutkimus keskittyi vain jo vähenevien hyönteispopulaatioiden tutkimiseen eikä sisältänyt vakaita ja kasvavia populaatioita.

Asetelma muistuttaa Kaartisen mukaan sitä, että ”tutkisi ihmislajin selviämistä, ja valitsisi tutkittavaksi ainoastaan kuolemansairaita potilaita”.

Suomen ympäristökeskuksen erikoistutkija Juha Pöyry yhtyy kritiikkiin.

”Alkuperäisen tutkimuksen uutisoinnissa on oiottu mutkia ja tehty johtopäätöksiä, joita ei tutkimuksen perusteella voi tehdä”, Pöyry sanoo.

Tutkijat itsekin syyllistyvät liioitteluun päätelmässään, että kaikkia hyönteisiä uhkaa sukupuutto muutamassa vuosikymmenessä. Heidän aineistostaan ei voi sitä päätellä.

”Katsaustutkimukseen oli valittu vain tutkimuksia, joissa oli havaittu jonkin lajiryhmän taantuneen. Jos aineisto on valittu tällä tavalla, sitä ei voi yleistää kaikkiin hyönteisiin”, Pöyry sanoo.

Monissa maissa hyönteiset ovat todellakin taantuneet, mutta maailmanlaajuisia johtopäätöksiä niiden pohjalta ei voi tehdä.

”Tilanne on huolestuttava, mutta ei niin paha kuin uutisoinnissa väitettiin”, Pöyry sanoo.

Huoli maailman hyönteisten kohtalosta nousi, kun Saksasta kantautui hätkähdyttävä tieto kaksi vuotta sitten. Tutkijat olivat huomanneet, että sikäläisillä suojelualueilla lentävien hyönteisten biomassa oli romahtanut lähes 80 prosenttia kolmessa vuosikymmenessä.

Myös Puerto Ricossa tiettyjen sademetsien hyönteisryhmien biomassa oli muutaman vuosikymmenen aikana huvennut 10–60-kertaisesti, kertoi toinen tutkimusryhmä viime vuonna.

Helsingin yliopiston metsäeläintieteen emeritusprofessori Kari Heliövaara ei usko hyönteisten joukkokatoon. Hän on tutkinut etenkin metsässä eläviä hyönteisiä.

”Hyönteiset häviävät huonosti maailmasta, koska ne ovat erittäin lisääntymiskykyisiä”, Heliövaara sanoo.

Pahimmaksi hyönteisten uhkaajaksi hän mainitsee hyönteismyrkyt, joita myös katsaustutkimuksen tekijät pitävät yhtenä pääsyyllisenä katoon.

”Jos myrkkyjen käyttö maataloudessa lopetetaan, hyönteiset palaavat erittäin nopeasti takaisin”, Heliövaara sanoo.

Tarkempaa tietoa koko maailman hyönteistilanteesta on Pöyryn mukaan luvassa. Maailmalla on meneillään useita tutkimuksia, joissa kartoitetaan taantuvien lajiryhmien lisäksi myös kasvavien ja vakaiden ryhmien määrät.

”Koordinoin valtakunnallista yöperhosseurantaa, ja sen aineisto on mukana kolmessa tutkimuksessa, jossa kootaan hyönteisten yksilömäärissä tapahtuneita muutoksia. Tällaisten tutkimusten perusteella voidaan oikeasti sanoa, mitä hyönteisille on tapahtumassa ympäri maailmaa”, Pöyry arvioi.

Tässä on tutkimus, joka lähti käyntiin ennakkoasenteella, että Etelämantereen jäätiköt sulavat nopeasti.

Tiedemiehet kuitenkin pettyivät, koska siitä ei ole havaittavissa todisteita.

Nostan hattua heille, kun he julkaisivat tutkimustuloksensa, että oletus ei pidä paikkaansa.

Kyllä tieteellistä tutkimusta kannattaa tukea, muutama mätämuna ei saa pilata tätä ihmiskunnan tärkeintä tehtävää.  Tukea tieteellistä tutkimusta.

Newsbytes: Ship Of Fools Rescued At Last

An Icy Blast Of Scepticism Greets Climate Expedition

Rescuers in Antarctica have safely transferred all 52 passengers stranded on the ice-bound research vessel Akademik Shokalskiy. The Shokalskiy has been trapped since Christmas Eve. Its 22 crew are expected to remain on board to wait until the vessel becomes free. The ice-bound research vessel has been trapped since Christmas Eve. One of the aims is to track how quickly the Antarctic’s sea ice is disappearing. —BBC News, 2 January 2014

Reporting on the environmental movement has always required a certain sense of humor. In an earlier age, explorers who so badly underestimated the expanse of polar ice would surely have perished. But the 74 passengers and crew of the Akademik Shokalskiy are thriving. In this season of new beginnings we have here a chance to appreciate the amazing technologies created by free people. For they allow us to laugh at the folly of our fellow humans, rather than having to mourn their passing. —Editorial, The Wall Street Journal, 2 January 2014

The aim of the Australasian Antarctic Expedition, led by Chris Turney of the University of NSW, was to prove the East Antarctic ice sheet is melting. Its website spoke alarmingly of “an increasing body of evidence” showing “melting and collapse from ocean warming”. As they are transferred to sanctuary aboard the icebreaker Aurora Australis, Professor Turney and his fellow evacuees must accept the embarrassing failure of their mission shows how uncertain the science of climate change really is. They cannot reasonably do otherwise. —Editorial, The Australian, 2 January 2013

esko

Tutkimusmäärärahoista huolestuneet tutkijat ovat havahtuneet pyytämään rahaa mikrobien häviämisen tutkimuksiin.

Kannatan kaikesta huolimatta kaikkea tieteellistä tutkimusta. Aina, jos joku tieteellinen tutkimus tehdään ilman ennakkoasenteita, se on luettava perustutkimuksen piiriin kuuluvaksi.

Siinä löydettyjä havaintoja voidaan myöhemmissä tutkimuksissa käyttää hyväksi.

Tuomittavaa on, jos tutkimus tehdään ennakkoasenteiden todistamiseksi ja jätetään kertomatta oman näkemyksen vastaisia havaintoja.

Uskon kuitenkin todellisten tiedemiehisten rehellisyyteen, koska tiede perustuu aina epäilyksiin ja halutaan löytää todella vaikuttavat tekijät.

Scientists: Please Fund Us (or the microbes get it!)

From the Famous National Lampoon Cover department:

Leaving microbes out of climate change conversation has major consequences, experts warn

From the University of New South Wales (home of the Ship of Fools)

More than 30 microbiologists from 9 countries have issued a warning to humanity – they are calling for the world to stop ignoring an ‘unseen majority’ in Earth’s biodiversity and ecosystem when addressing climate change.

‘Scientist’s warning to humanity: microorganisms and climate change’ was published today in the journal Nature Reviews Microbiology. Professor Rick Cavicchioli, microbiologist at the School of Biotechnology and Biomolecular Sciences at UNSW Sydney, has led the global effort.

With their statement, the researchers are hoping to raise awareness both for how microbes can influence climate change and how they will be impacted by it – calling for including microbes in climate change research, increasing the use of research involving innovative technologies, and improving education in classrooms.

“Micro-organisms, which include bacteria and viruses, are the lifeforms that you don’t see on the conservation websites,” says Professor Cavicchioli.

“They support the existence of all higher lifeforms and are critically important in regulating climate change.

“However, they are rarely the focus of climate change studies and not considered in policy development.”

Professor Cavicchioli calls microbes the ‘unseen majority’ of lifeforms on earth, playing critical functions in animal and human health, agriculture, the global food web and industry.

For example, the Census of Marine Life estimates that 90% of the ocean’s total biomass is microbial. In our oceans, marine lifeforms called phytoplankton take light energy from the sun and remove carbon dioxide from the atmosphere as much as plants. The tiny phytoplankton form the beginning of the ocean food web, feeding krill populations that then feed fish, sea birds and large mammals such as whales.

Sea ice algae thrive in sea ice ‘houses’. If global warming trends continue, the melting sea ice has a downstream effect on the sea ice algae, which means a diminished ocean food web.

“Climate change is literally starving ocean life,” says Professor Cavicchioli.

esko