Ihmisen immuunipuolustuksella on häikäisevä kyky tunnistaa kutsumattomien vieraiden, kuten virusten bakteerien, rakenteita ja tuhota ne. Antigeenien tunnistus auttaa immuunipuolustusta erottamaan omat vihollisista. Taito muokata jatkuvasti tätä tunnistusjärjestelmää ja väistää taudinaiheuttajia saattaa olla lainaa ns. hyppiviltä geeneiltä, kertoo Nature.

Kaikki geenit eivät suinkaan pysy paikoillaan, vaan ne pikemminkin hyppivät perimässä. Kun ulkoiset olot ovat viheliäät, alkavat dna:n palaset pomppia entistä kiivaammin paikasta toiseen. Arvioiden mukaan jopa kolmannes ihmisen perimästä koostuu hyppivistä elementeistä.

Johns Hopkinsin yliopiston tutkijat ovat nyt löytäneet kärpäsiltä Hermes-nimisen hyppijän, jonka dna:han aiheuttamat mutaatiot muistuttavat antigeenien tunnistuksessa tapahtuvia muutoksia. Hyppymuutokset ovat hyvin lähellä sitä tapaa, jolla puolustussolujen useista geeninpätkistä valikoituu yksi tai useampia tehtävänään tuottaa sopiva coktail tunnistusmolekyylejä tai vasta-aineita. Näissä soluissa tapahtuu säännöllisesti mutaatioita, jotka lisäävät torjuntavaihtoehtojen valikoimaa.