Kuva: CDC.

Ei tiedetä, levittävätkö ötökät lintuinfluenssaa siipikarjatilalta toiselle.

Tutkijat ovat löytäneet thaimaalaisten siipikarjatilojen lähettyviltä kerätyistä hyttysistä tartuntakykyistä lintuinfluenssavirusta. Hyttyset kerättiin lokakuun 2005 epidemian aikana. Siitä ei kuitenkaan ole näyttöä, että hyttyset levittäisivät virusta.

Eläinperäisten tartuntatautien erikoislehdessä julkaistussa tutkimuksessa
havaittiin, että H5N1-virus pystyy myös lisääntymään soluviljelmissä, jotka kasvatettiin virusta kantavista hyttysistä.

Ötököitä on jo aiemmin epäilty lintuinfluenssan levittämisestä siipikarjatilojen välillä. Vuonna 2006 julkaistussa japanilaistutkimuksessa raatokärpästen sisuskaluista eristettiin tartuntakykyistä virusta.

Kummassakaan tutkimuksessa ei osoitettu viruksen siirtyvän hyttysen tai kärpäsen välityksellä linnusta toiseen tai linnusta nisäkkäseen. Vaikka jokin tartuntatapa olisi virukselle mahdollinen, ei sillä aina ole todellista merkitystä taudin leviämisessä.

Virologian professori Antti Vaherin mukaan on erittäin epätodennäköistä, että ihminen voisi saada lintuinfluenssatartunnan hyttysen pistosta. Minkään influenssan ei ole havaittu leviävän näin. Yleensä influenssavirukset tarttuvat hengitysteiden välityksellä.