Belgialaisessa tutkimuksessa onnistunut profiilikuva paransi hakijan mahdollisuuksia jopa liki 40 prosentilla, vaikka itse työhakemuksessa kuvaa ei ollut lainkaan.

Töitä hakevan kannattaa varmistaa, että profiilikuvat ovat kohdillaan sosiaalisessa mediassa. Belgiassa tehty koe nimittäin osoittaa, että onnistunut profiilikuva voi houkuttaa työnantajaa kutsumaan hakijan haastatteluun.

Tutkijat toteuttivat kokeen lähettämällä tekaistuja työhakemuksia vastauksena työpaikkailmoituksiin. Hakemuksia varten he kehittelivät neljä kuvitteellista miespuolista työnhakijaa, jotka he jakoivat pareiksi. Toisen parin hakijat olivat kauppatieteiden maistereita, toisen parin miehillä oli alempi kaupallisen alan tutkinto.

Parin hakemuskirjeet ja cv:t poikkesivat hieman yksityiskohdiltaan ja ulkoasultaan, mutta osaamiseen ja tuottavuuteen liittyvä sisältö oli identtinen. Näin kuhunkin työpaikkaan voitiin lähettää kaksi tasavahvaa hakemusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Valehakijoiden hakemuskirjeet ja cv:t poikkesivat hieman yksityiskohdiltaan ja ulkoasultaan, mutta osaamiseen ja tuottavuuteen liittyvä sisältö oli identtinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hakemukset lähetettiin kaikkiaan 1 056 avoimeen työpaikkaan.

Tutkijat hankkivat haamuhakijoille myös neljä erilaista kasvokuvaa. Kuvat poikkesivat toisistaan sen suhteen, miten viehättävältä ja luotettavalta niiden esittämä henkilö näytti. Hakijoille keksittiin lisäksi tekaistut nimet.

Työnhakupapereiden lisäksi tutkijat loivat mielikuvitushahmojensa nimillä Facebook-profiilit, joihin kuvat liitettiin.

Puoleen työpaikoista tutkijat lähettivät hakemukset kuvan kera, puoleen paikoista ilman. Näin he saivat vertailtua, miten moni työnantaja etsi hakijoiden Facebook-profiilit internetistä.

Todella moni, selvisi kokeen päätyttyä.

Viehättävän ja luotettavan näköiset hakijat saivat enemmän haastattelukutsuja kuin vähemmän näyttävät kilpailijansa niin kuvallisilla kuin kuvattomillakin hakemuksilla.

Parhaalla Facebook-kuvalla haastattelukutsuja irtosi viidenneksen enemmän kuin huonoimmalla pärställä.

Kaikkiaan parhaalla profiilikuvalla mahdollisuudet edetä haastatteluun asti olivat jopa 40 prosenttia paremmat kuin vähiten viehättävällä kuvalla.

Ulkonäön vaikutus hakijan menestykseen oli suunnilleen yhtä suuri niin kuvattomissa kuin kuvallisissakin hakemuksissa.

Työnantajat etsivät Facebook-profiilin useammin korkeasti koulutetuilta kuin vähän koulutetuilta hakijoilta, tutkijat havaitsivat.

Vastoin tutkijoiden ennakko-oletuksia asiakaspalvelutehtäviin pyrkiviltä profiilikuvaa ei etsitty sen useammin kuin muiltakaan.

Facebook-profiilin etsimisessä on työnantajan kannalta järkeä, miettii tutkimusta johtanut Stijn Baert tutkimustiedotteessa.

”Facebookin avulla työnantajat voivat kerätä hakijoista tietoja nopeasti ja helposti. Kaiken lisäksi kansainväliset tutkimukset viittaavat siihen, että ihmisten Facebookissa antamat vaikutelmat heijastelevat ennemmin heidän todellista persoonaansa kuin jonkinlaista ideaaliminää.”

Tutkimuksen julkaisi saksalainen Työvoimatutkimuksen instituutti IZA ja tiedotteen Gentin yliopisto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla