Sukimisella on voimakas vaikutus reesusmakakien hyvinvointiin. Kuva: Lauren Brent
Sukimisella on voimakas vaikutus reesusmakakien hyvinvointiin. Kuva: Lauren Brent

Statuksen muutos ryhmässä muuttaa myös immuunipuolusta, osoitti apinatutkimus.

Yhteiskunnallisesti heikossa asemassa olevat sairastavat keskimäärin enemmän ja kuolevat nuorempina kuin hyväosaiset. Yhdysvalloissa köyhien eliniänodote on yli kymmenen vuotta lyhyempi kuin rikkaiden. Suomessa ero on samaa luokkaa: vuonna 2011 ylimmän tuloviidenneksen elinodote oli miehillä 12,5 ja naisilla 6,8 vuotta pidempi kuin alimman.

Syiksi on esitetty huono-osaisten saamaa kehnompaa terveyden- ja sairaanhoitoa sekä epäterveempiä elintapoja, kuten tupakointia, liikkumattomuutta ja huonompaa ruokaa.

Nyt yhdysvaltalaistutkijat osoittivat Science-lehdessä julkaistussa tutkimuksessa, että pelkkä asema riittää peukaloimaan immuunijärjestelmää.

Tutkija Noah Snyder-Mackler Emoryn yliopistosta kollegoineen selvitti asiaa 45 reesusmakakinaaraan avulla. Tutkijat jakoivat ne yksitellen viiden naaraan ryhmiin ja seurasivat vuoden ajan, millaiseksi niiden hierarkia muodostui ja miten ne kohtelivat toisiaan. Niistä otettiin myös solunäytteitä.

Kävi ilmi, että korkea-arvoisen ja surkea-arvoisen naaraan immuunisoluissa oli eroja. Arvostetuilla naarailla oli enemmän tietyn tyyppisiä tappajasoluja, jotka purevat nopeasti virusinfektioihin.

Alempiarvoiset naaraat puolestaan tuottivat enemmän sytokiineja, jotka reagoivat bakteereihin.

Tutkijat jäljittivät eroa geeneihin asti. He tarkastelivat noin 9 000 geenin toimintaa, ja paljastui, että lähes 2 000 tappaja- ja auttajasoluihin vaikuttavaa geeniä ilmeni eri tavoin eri sosiaalisessa asemassa olevien apinoiden soluissa.

Kun solureaktioita testattiin laboratorioviljelyin, osoittautui, että huonompiosaisen naaraan solut tulehtuivat herkemmin.

Tämä voisi selittää, miksi huono-osaisilla on enemmän tulehdussairauksia kuten diabetesta, sanoo tutkijaryhmään jäsen Luis Barreiro Montrealin yliopistosta tiedotteessa.

Voimakas tulehdusreaktio on hyödyksi akuutteja tartuntoja vastaan, Barreiro lisää. Hallitsemattomana ja jatkuvana se voi olla elimistölle vahingollinen.

Tutkimus ei päättynyt tähän, vaan seuraavaksi tutkijat panivat apinapakan sekaisin eli jakoivat ryhmät uudelleen. Korkea-arvoiset menettivät asemansa, ja huono-osaisten paikkaa hierarkiassa korotettiin.

Kunkin apinan sosiaalista asemaa oli helppo manipuloida, sillä uusi tulokas joutui aina ryhmän pahnanpohjimmaiseksi. Näin saatiin tutkituksi, miten asema vaikuttaa elimistöön.

Ilmeni, että immuunisolujen toiminta muuttui aseman mukaan. Entisen huono-osaisen geenit alkoivat nyt toimia kuin hyväosaisen.

Tutkijoiden mukaan tulos on vahva näyttö myös sen puolesta, että sosiaalinen asema aiheuttaa terveyseroja eikä toisinpäin.

Terveyden kannalta olennaista näyttää olevan sosiaalinen tuki. Tämä paljastui, kun tutkijat vertasivat solunäytteiden tuloksia naaraiden käyttäytymiseen.

Kun naaraan asema koheni, sen seura kiinnosti enemmän ja sen turkkia suittiin enemmän.

Hierarkia alarappuselle joutuneita naaraita kiusattiin eniten ja sukiminen jäi olemattomiin. Kumpikin ilmiö on omiaan lisäämään stressihormonien pitoisuutta.

Apinanaarailla tiheä sukiminen ennusti hyvää vastustuskykyä jopa paremmin kuin hyvä asema.

“Vaikka ahdistelu on rankkaa, vielä rankempaa on se, ettei ole olkapäätä, jota vasten itkeä sitä”, selitti stressitutkimuksen uranuurtaja, professori Robert M. Sapolsky Snyder-Macklerin tuloksia kommentoivassa Näkökulma-artikkelissa.

Ensimmäisiä bongauksia odotetaan jo kesällä.

Eksoplaneettoja etsivä Tess-tutkimussatellitti on kohonnut avaruuteen. Tessin odotetaan löytävän tuhansia planeettoja, jotka kiertävät muuta tähteä kuin Aurinkoa.

Tess kohoaa aivan uudenlaiselle radalle, jota kokeillaan ensi kertaa. Rata on soikea ja tahdistettu Kuun kiertoon Maan ympäri, kertoo Nasa sivuillaan.

”Joka kerta lähellä maapalloa Tess lähettää kaikki ottamansa kuvat lennonjohdolle. Tämä on aivan uutta”, sanoi Tessiä rakentanut avaruusinsinööri George Ricker MIT-yliopistosta.

Radalle kohoamiseen menee viikkoja. Apuna käytetään Kuun painovoimaa.

Lisäksi neljän tarkan kameran viritys vie aikansa. Siksi Tess alkaa havainnoida tähtien ympäristöä vasta kesäkuun lopulla.

Tess keskittyy tähtiin 30–300 valovuoden päässä. Jos niiltä löytyy ehdokkaita eksoplaneetoiksi, aletaan niitä tutkia maanpäällisillä kaukoputkilla.

Auringon ja Maan lähellä on 250 valovuoden etäisyydellä noin 200 000 tähteä. Tess keskittyy kirkkaisiin ja läheisiin tähtiin.

Erityisesti tutkijat haluavat selvittää, onko uudella eksoplaneetalla kaasukehää ja jos on, mistä aineista se koostuu.

Tessin menetelmä on vanha tuttu. Jos tähden edestä kulkee planeetta, se himmentää hetkeksi tähden valoa. Muutoksen perusteella voidaan selvittää tähteä himmentävän kappaleen koko ja massa.

Moni haluaa ryhtyä liikkumaan, mutta into lopahtaa aikatauluihin ja monimutkaisiin harjoitusohjelmiin. Tavoite pitää paremmin, jos laajentaa mielikuvaa liikunnasta.

Liikkuminen on terveellistä, kuka sitä ei tietäisi. Mitä välttelystä seuraa, voi aavistella UKK-instituutin tuoreesta raportista, jossa lasketaan liikkumattomuuden kustannuksia suomalaiselle yhteiskunnalle.

Ne ovat huomattavat: vähintään runsaat kolme miljardia mutta kenties jopa yli seitsemän miljardia euroa vuodessa. Summa kertyy sairauspäivistä, lääkemenoista, terveyspalveluiden käytöstä, tekemättä jääneistä työtunneista, menetetyistä verotuloista ja koti- ja laitoshoidon kustannuksista.

Tutkimusten mukaan liikkuja suojaa itseään monilta sairauksilta: diabetekselta, masennukselta, metaboliselta oireyhtymältä, sydän- ja verisuonitaudeilta, jopa joiltakin syöviltä – ja tietysti ylipainolta.

Mikä määrä sitten pitäisi liikkua hyödyt saadakseen?

Suositus kaksi ja puoli tuntia

Maailman terveysjärjestön WHO:n suositus, jota Suomikin noudattaa, ohjeistaa liikkumaan keskitehoisesti vähintään kaksi ja puoli tuntia tai voimakkaasti tunnin ja vartin viikossa.

Ohjetta tukee vuonna 2017 julkaistu tutkimus, johon osallistui yli 130 000 ihmistä 17 maasta. Tulosten mukaan varhaisen kuoleman riski vähenee lähes 30 prosenttia, kun käyttää vähintään suositellun ajan fyysisiin aktiviteetteihin.

Hyvästä kannusteesta huolimatta aikatavoite voi lannistaa nykyajan kiireistä ihmistä. Mistä ottaa ajan juoksulenkkiin, jumppatuntiin tai salilla käyntiin?

Entä jos sitä ei tarvitsisi aina erikseen ottaa. Liikuntaa voi tarkastella muutenkin kuin nimenomaisena suorituksena.

Kertyy arjen askareistakin

WHO laskee keskitehoiseksi liikunnaksi myös tavalliset arjen tekemiset, kuten imuroinnin ja muut kotityöt. Samaan joukkoon menevät työmatkakävely, työmatkapyöräily – ja näin kesän lähestyessä monen iloksi – myös puutarhatyöt, marjastus ja sienestys.

Liikuntaa ei ole edes pakko jakaa pitkin viikkoa, vaikka suositus niin neuvookin. Viikonloppuliikuntakin hyödyttää. Tutkimuksissa se on pienentänyt ennenaikaisen kuoleman riskiä yhtä paljon kuin ositettu liikunta.

Mikä parasta, tuore yhdysvaltalaistutkimus osoittaa, että vähänkin on parempi kuin ei mitään.

Nykyinen suositus pitää terveyshyödyn rajana vähintään kymmenen minuutin liikuntarupeamaa, mutta uusien tulosten mukaan elimistö kiittää jo kahden minuutin aktiivisuudesta. Se voi olla pysäkin väli kävelyä tai hissin vaihto portaisiin.

Näin ajatellen kaksi ja puoli tuntia ei enää tunnukaan mahdottomalta.

 

Lue lisää

Huhtikuun Tiede-lehdessä on pitkä artikkeli, jossa kansainväliset tiedetoimittajat esittävät asiantuntijoille monien miettimiä liikuntakysymyksiä: Onko pakko rehkiä hikeen asti? Voiko venyttelyn jättää väliin? Mitä oikein kannattaa syödä? Siivittääkö musiikki tosiaan menoa?

Jos aihe kiinnostaa, käy ostamassa paperilehti tai iPad-digilehti.

Jos olet Sanoman jonkin aikakauslehden tilaaja, voit lukea artikkelin kirjautumalla tilaajatunnuksillasi Digilehdet-palveluun.

Ellet ole vielä aktivoinut digilukuominaisuutta, tee se osoitteessa https://oma.sanoma.fi/aktivoi/digilehdet. Aktivoinnin jälkeen pääset kirjautumaan suoraan digilehdet.fi-palveluun.

Ellet ole tilaaja, voit hyödyntää maksutonta tutustumistilausta, joka tarjoaa neljän viikon lukuoikeuden Tiede-lehden artikkeleihin.

Pääset tekemään tilauksen klikkaamalla tätä artikkelilinkkiä.