Yhdysvalloissa ibuprofeenia saa punaisena. Kuva: Wikimedia Commons

Tavallinen särkylääke tuo lisäaikaa ainakin ihmistä alkeellisemmille eliöille.

Tuttu tulehduskipulääke ibuprofeeni lieventää särkyä ja kolotusta, mutta kenties sen hyödyt eivät jää vain siihen. Yhdysvaltalaiset tutkijat kertovat Plos Genetics -lehdessä, että aine pidentää ainakin hiivan, sukkulamadon ja banaanikärpäsen elinikää. Eliöt vaikuttivat myös terveemmiltä ibuprofeenin ansiosta.

Kokeissa eliöille annettiin ibuprofeenia suhteessa samanlaisia annoksia kuin ne, joita suositellaan ihmisille. Lääkitys toi 10–17 prosenttia normaalia pidemmän elämän. Ihmisellä se vastaisi jopa yli kymmentä lisävuotta.

Hiivassa ibuprofeeni heikentää solujen mahdollisuutta käyttää tryptofaania. Tätä aminohappoa on kaikkein eliöiden soluissa, myös ihmisen. Ihmisen tarvitsee saada sitä ravinnon mukana. Hyviä lähteitä ovat proteiinipitoiset ruoat.

Tutkijat eivät osaa vielä varmasti sanoa mekanismia, joka saa aikaan elinajan pidennyksen. Voi olla, että lievä tryptofaanin puutos aiheuttaa pienen solustressin, mikä tuo lisäaikaa eliölle.

Tutkijat eivät ota kantaa siihen, voisiko ihminenkin saada lääkkeestä enemmän elinvuosia. He pitävät kuitenkin löytöä lupaavana askeleena ikääntymistä hidastavien lääkkeiden etsinnässä.

taucalm
Liittynyt3.9.2009

Ibuprofeenilla pitkää ikää

homer 20.12.2014 klo 12:12 Eikös tämä ole sellainen ketju, avausviestinä Plos Genetics-lehdestä löytynyt uutinen. Tiedetoimittaja olisi voinut kertoa haitoista uutisen lopussa, selvää pystyy ottaa asioista jos ei tiedä. Lääkkeille yritetään keksiä uusia käyttötarkoituksia ja lisäksi yritetään keksiä uusia sairauksia, joita sitten hoidetaan lääkeaineilla, joilla on tai ei ole vaikutusta. Varauksella kannattaisi suhtautua aina lääkkeiden markkinointiin. Voi olla, ettei tiedetoimittajan...

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."