Tutkijat valmistivat kokeellisesti lämpökäsitellystä silkreetistä työkaluja. Kuva: Science/AAAS

Esi-isämme hallitsivat materiaalien lämpökäsittelyn kymmeniä tuhansia vuosia sitten.

Samaan aikaan kun ihmiset alkoivat valmistaa muun muassa koruja, he valjastivat tulen apurikseen, raportoi kansainvälinen tutkijaryhmä.

Aiempien todisteiden perusteella ihminen alkoi hyödyntää monenlaisia materiaaleja noin 75000 vuotta sitten Afrikassa. Nyt Kyle Brown Cape Townin yliopistosta kollegoineen osoitti, että esivanhempamme käyttivät tuolloin järjestelmällisesti myös tulta raaka-aineiden parantamiseksi ja kivityökalujensa laadun kohentamiseksi.

Asia selvisi, kun tutkijat keräilivät piipitoisesta silkreetti-mineraalista valmistettujen työkalujen jäännöksiä Etelä-Afrikan muinaisilta asuinalueilta ja analysoivat niitä useiden eri menetelmien avulla. Paljastui, että kiviainesta oli tarkoituksella muunnettu kuumentamalla.

Tulokset viittaavat siihen, että materiaalien lämpökäsittelyä harrastettiin jo niinkin varhain kuin 164000 vuotta sitten, ja 72000 vuotta sitten se oli jo vallitseva käytäntö kivityökalujen valmistuksessa.

Tutkijoiden mukaan lämpökäsittelytekniikka vaatii kehittyneitä kognitiivisia kykyjä - eli se on osoitus monimutkaisesta ajattelusta.

Vesistöissä kasvavat toukat imevät muovia itseensä.

Mikromuovi eli alle viiden millin kokoinen ja vielä huomattavasti pienempi muovisilppu on tiedostettu valtavaksi ongelmaksi merissä ja vesistöissä.

Vaatteista, kosmetiikasta ja muista tuotteista irtoava mikromuovi päätyy luontoon eikä poistu sieltä. Ravinnon mukana sitä päätyy eläimiin, ja muovi kiertää ravintoketjussa.

Nyt Belfastin ja Readingin yliopistojen tutkijat ovat tehneet huolestuttavan havainnon. Hyttyset ja muut hyönteiset levittävät mikromuovia myös maanpäällisiin ravintoketjuihin, he raportoivat Biology Letters -lehdessä.

Hyönteisten toukat kasvavat vedessä, jossa ne siivilöivät mikroskooppisia muovinpalasia sisäänsä ruoan mukana. Muovi säilyy toukassa, kun se muodonmuutosten myötä kasvaa aikuiseksi hyönteiseksi.

Tutkijat syöttivät lintuhyttysen toukille mikroskooppisia muovinpalasia, kooltaan 2–15 mikrometriä. Mikrometri on millimetrin tuhannesosa. Mitä pienempää muovi oli, sitä enemmän sitä päätyi toukkiin.

Ällistyttävä havainto oli, että muovi ei hävinnyt toukista mihinkään, kun ne kokivat muodonmuutoksen ja kasvoivat aikuisiksi. Täysikasvuisessa lintuhyttysessä muovia oli huomattavia määriä.

”Toukat suodattavat ravintoa suuhunsa eivätkä ne erota, mikä on muovia ja mikä ruokaa. Ne syövät levää, joka on suunnilleen saman kokoista kuin mikromuovi”, kertoo eläintieteen professori Amanda Callaghan Belfastin yliopistosta The Guardian -lehdessä.

Callaghan pitää erittäin todennäköisenä, että myös muiden hyönteislajien vedessä elävät toukat syövät mikromuovia ja kuljettavat sitä aikuisina ympäriinsä. Hyönteiset päätyvät ruoaksi muun muassa linnuille, lepakoille ja hämähäkeille, ja sitä kautta muovia kulkeutuu maanpäällisiin ravintoketjuihin.

”Hyönteisparvien mukana muovia voi nousta ilmoille suuria määriä. Se on todella masentavaa. Tämä muovi ei katoa ikinä mihinkään”, tutkimusta johtanut Callaghan valittelee.

Englannissa mikromuovia on löydetty jo esimerkiksi päivänkorennoista ja vesiperhosista. Walesin joissa jopa puolella tutkituista hyönteisentoukista on mikromuovia sisuksissaan.

Merilinnuistakin on jo löydetty mikromuoveja, mutta aiemmin ei ole tutkittu, voisivatko ne levitä ravinnosta hyönteisten välityksellä.

”Tämä on aiemmin tuntematon reitti. Se altistaa sellaisetkin eläimet, jotka tavallisesti eivät muoville altistu. Emme vielä tiedä vaikutuksia”, Callaghan sanoo.

Mikromuovia päätyy hyttysiinkin