Valtaosa ihmiskulttuureista on ainakin nimellisesti yksiavioisia, mutta pieni osa on moniavioisia. Sitä paitsi suuri osa sinkuista ja aika moni parisuhteessa eläväkin harjoittaa seka-avioisuutta. Pitkään on kiistelty siitä, olisiko jokin pariutumismuoto ihmislajille luontaisempi kuin toinen.

Ainakin immuunijärjestelmämme on sopeutunut parhaiten yksiavioisuuteen, raportoi nyt biologi Charles Nunn työtovereineen Virginian yliopistosta Charlottesvillestä Yhdysvalloista.

Nunn ja kollegat vertasivat 41 kädellislajin veren valkosolujen määrää ja havaitsivat, että moni- ja seka-avioisilla lajeilla on enemmän näitä puolustussoluja kuin yksiavioisilla. Tämän laskelman perusteella ihmislaji kuuluu evoluutiohistoriallisesti yksiavioisten kastiin.

Ilmeisesti seksitautien riski on säädellyt kädellisten immuunijärjestelmän evoluutiota, tutkijat tulkitsevat havaintoaan Science-lehdessä. Mitä useampi seksikumppani, sitä suurempi tartuntariski ja sitä vahvemman immuunipuolustuksen tarve.