Esihistoriallista maalia sekoiteltiin kotiloiden kuorissa.

Löytö todistaa esi-isiemme tunteneen kemiaa jo kivikauden keskivaiheilla.

Etelä-Afrikassa sijaitsevilta arkeologisilta kaivauksilta on löydetty värillistä seosta sekä sen valmistamiseen  tarvittavia työkaluja, jotka ovat noin 100 000 vuoden ikäisiä.

Nestemäistä seosta on käytetty kivikauden keskivaiheilla todennäköisesti koristelemiseen, maalaamiseen ja ihon suojaamiseen, tutkijat arvelevat. Esihistoriallinen maali sisältää kelta- ja punamultaa eli rautamineraalien ruskettamaa maa-ainesta.

Väriä on säilytetty astioissa, jotka on tehty suurikokoisten kotiloiden kuorista. Paikalta löytyi kaksi samanikäistä työkalusettiä, jotka sisälsivät myös luita, puuhiiltä, hiomakiviä ja vasarakiviä.

Esineet löytyivät vuonna 2008. Niiden ikä määriteltiin optisella luminesenssilla. Siinä tutkitaan kohteeseen absorboituneen valon määrää.

"Uskomme, että työkalut liittyvät värijauheen eli pigmentin valmistamiseen. Kivillä maa-ainesta murskattiin hienoksi ja luita käytettiin sekoituskeppeinä. Löytö vahvistaa ihmisen pystyneen suunnittelemaan, käyttäneen  säilytysastioita ja osanneen kemian alkeita jo tuolloin", sanoo tutkimusryhmää johtanut professori Christopher Henshilwood.

Aikaisemmin näyttöä maalin käytöstä on ollut vain 60 000 vuoden takaa.

Esineet ovat tästä päivästä lähtien nähtävillä Etelä-Afrikan Cape Townin Iziko-museossa.

Tutkimusartikkelin julkaisi Science.