Kuva: Amanda Sierra Saavedra
Hermosolujen kantamuodot paljastuvat aivokuvassa merkkimolekyylin avulla. Signaali on vahvin laatikon alueella, hippokampuksessa. Kuva: Amanda Sierra Saavedra

Tutkijat löysivät merkkimolekyylin, jonka avulla kantasolujen jakautumista voi seurata aivoissa.

Viime vuosina on vahvistunut, että aikuisenkin ihmisen aivoissa, erityisesti hippokampuksessa on kantasoluja, jotka voivat muodostaa uusia hermosoluja. New Yorkin Stony Brook -yliopistossa on nyt keksitty, kuinka neuronien kantamuodot saadaan näkyviin.

Mirjana Maletic-Savaticin johtama tutkimusryhmä löysi molekyylin, joka ilmentyy hermosolujen kantamuodoissa, muttei lainkaan aivokudoksen muissa soluissa, kuten kypsissä neuroneissa ja hermotukisoluissa. Tämän merkkimolekyylin magneettinen jälki voidaan tunnistaa NMR (nuclear magnetic resonance) -tekniikalla.

Menetelmää testattiin ensin rotilla, joiden aivokuoreen ruiskutettiin kantasoluja. Hippokampuksen neurogeneesi - eli uusien hermosolujen synty - puolestaan käynnistettiin sähköarsytyksellä. Tämän jälkeen rottien aivot kuvattiin. Merkkimolekyyliä näkyi nyt normaalia enemmän sekä aivokuorella että hippokampuksessa.

Seuraavaksi tutkijat kuvasivat koehenkilöiden aivoja. Kuten odottaa saattoi, merkkimolekyylin signaali oli voimakkain hippokampuksessa. Vanhemmilla koehenkilöillä se oli heikompi kuin nuoremmilla.

Pelkkä merkkimolekyylin läsnäolo ei kuitenkaan riitä osoittamaan, että kantasolut todella muodostavat uusia hermosoluja. Tutkijoiden täytyy vielä varmistaa, että signaali katoaa, mikäli neurogeneesi estetään.

Maletic-Savatic kertoi kehittämästään menetelmästä Scientific Americanissa.