and Genetics
Uusi geeni pistettiin toimeen vain oikeassa aivolohkossa. Poimuttuminen näkyy aivojen kuorikerroksessa oikealla. Kuva: Marta Florio and Wieland B. Huttner, Max Planck Institute of Molecular Cell Biology and Genetics

Geeniä on ilmeisesti kiittäminen ihmisille tyypillisestä älykkyydestä.

Ihmisen aivokuoren kasvua edistävä geeni on löytynyt. Aivokuori mahdollistaa monet ihmisen älyllisen kehityksen virstanpylväistä, kuten kielen keksimisen. Nyt tunnistettu geeni on ihmisen lisäksi löydetty neandertalin- ja denisovanihmisestä.

Tutkijat uskovat, että geeni ilmaantui sen jälkeen, kun ihmisen sukuhaara erkani lähimmän nykyisen sukulaisensa simpanssin sukuhaarasta. Geeni on nimeltään arhgap11b, ja se säätelee aivokuoren muodostavien esisolujen syntyä.

Hiireltä kyseistä geeniä ei löydy. Kun tutkijat kuitenkin painivat sen toimimaan kehittyvien hiirten aivoissa, näiden aivokuoren tietyt osat paisuivat suuremmiksi kuin tavallisilla hiirillä. Myös aivokuoren poimuuntumisesta näkyi merkkejä.

Geeni on tutkijoiden mukaan todennäköisesti mahdollistanut ihmisen aivokuoren kehityksen evoluution kuluessa.

Tutkijat julkaisivat löytönsä Science-lehdessä.

Ihmisaivojen kasvugeeni paisutti hiirtenkin aivoja

Heksu 06.03.2015 klo 13:35 Miten jutun aihe mielestäsi liittyy roska-dna:n käsitteeseen? No, vaikka siten että aktivoimalla geenejä jotka normaalisti ei ole aktiivisena esim. nyt tässä tapauksessa hiirellä aiheutti aivojen kasvua ja poimuuntumista. Onko "roska DNA:ta" tutkittu aktivoimalla niitä geenejä yhdessä ja erikseen ja jos on niin kuinka paljon? Mikä takaa etteikö siinä joukossa olisi geenejä jotka voisi kehityksen kannalta viedä eteen- tai taaksepäin?

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski