Tupakoinnille altistava geenimuoto vähenee väestössä. Kuva: Outi Pyhäranta

Luonnonvalinta karsii muun muassa tupakoinnille altistavia geenejä.

Ihmiset ja miljoonat muut lajit maapallolle muovannut evoluutio ei ole ihmisen kohdalla pysähtynyt.

Columbian yliopiston tutkijat tarkastelivat laajassa tutkimuksessa, kuinka tiettyjen geenimuotojen eli alleelien taajuus on muuttunut populaatioissa parin sukupolven aikana. He siis etsivät merkkejä siitä, kuinka luonnonvalinta on mahdollisesti harventanut tiettyjä haitallisia geenimuotoja ihmisillä sukupolvesta toiseen.

Plos Biology -lehden julkaisemassa tutkimuksessa katsottiin 210 000 amerikkalaisen ja englantilaisen ihmisen perimää.

Näyttää siltä, että Alzheimerin taudille ja tupakoinnille altistavat geenimuodot ovat harvinaisempia ihmisillä, jotka elävät pidempään.

Samoin mutaatiot, jotka edesauttavat liikalihavuuden, kolesteroliongelmien, sydänsairauksien ja astman syntyä, esiintyvät harvemmin pidempään elävillä.

Käy tietysti järkeen, että terveemmillä geeneillä varustetut elävät pidempään. Tutkijoiden mukaan olennaista on, että pidempään elävät myös todennäköisemmin siirtävät geeninsä eteenpäin.

He ovat myös pidempään mukana jälkeläistensä elämässä esimerkiksi isovanhempina. Näin he edesauttavat jälkeläistensä menestystä ja geeniensä siirtoa edelleen eteenpäin seuraaville sukupolville.

Kun nykyään ihmisen perimä voidaan tarkasti kartoittaa, tiettyjen ominaisuuksien ja niitä synnyttävien geenien jakaumaa populaatioissa voidaan seurata sukupolvien yli.

Tutkijat olivat erityisen yllättyneitä, kun tilastollinen analyysi paljasti, että erityisesti kaksi yleistä geenimuotoa vaikuttaa niin vahvasti selviytymiseen. Kyse on juuri Alzheimerille altistavasta apoe4-geenistä naisilla ja runsaaseen tupakointiin yhdistetystä chrna3-geenistä miehillä.

Nämä näyttävät harvenevan, mikä tarkoittaisi, että luonnonvalinta karsii näitä geenimuotoja.

Tilastollisessa analyysissa olisi tutkijoiden mukaan käynyt ilmi, jos muita näin voimakkaasti vaikuttavia variantteja olisi. Tästä tutkijat päättelevät, että luonnonvalinta on karsinut jo nuo muut variantit populaatiosta.

Tutkimuksessa havaittiin myös, että myöhempi murrosikä ja myöhempi synnytysikä ennustaa hieman pidempää elinikää.

Berthel