Minimaksa kasvaa laboratoriossa. Kuva: <span class="photographer">Pittsburghin yliopisto</span>
Minimaksa kasvaa laboratoriossa. Kuva: Pittsburghin yliopisto

Minimaksa toimi rotissa neljä päivää, vaikka maksan verenkierrossa oli ongelmia. Ihmiselle kasvatettu maksa on ”ainakin kymmenen vuoden päässä”.

Laboratoriossa kasvatettuja pieniä maksoja on siirretty viiteen rottaan Pittsburghin yliopistossa. Maksat oli sitä ennen kasvatettu ihmisen ihosoluista, jotka oli muutettu maksasoluiksi.

Rotissa maksat toimivat ainakin neljä päivää.

”Tavoitteemme on ennen pitkää tuottaa elimiä, jotka voisivat korvata elimen luovutuksen. Näen tämän kokeen siltana kohti uusia tekniikoita”, sanoo patologi ja apulaisprofessori Alejandro Soto-Gutiérrez Pittsburghin lääketieteellisestä yliopistosta. Hän johti ryhmää, joka teki kokeet rotilla.

Soto-Gutiérrezin ryhmä raportoi pienmaksojen kasvatuksesta jo elokuussa 2019. Nyt maksojen parannettuja versioita kokeiltiin rottiin.

Pienen maksan kasvattamiseksi tutkijat ottivat ensiksi vapaaehtoisilta tavallisia ihmisen ihosoluja.

Sitten he pystyivät palauttamaan nämä ihosolut ihmisen kantasoluiksi. Kantasolut ovat sellaisia soluja, joista erikoistuvat alkionkehityksessä ihmisen solujen kaikki eri tyypit.

Tutkijat erilaistivat kantasoluja eri hormonien ja muiden kemiallisten aineiden avulla. Sitten syntyneitä maksasoluja viljeltiin laboratoriossa.

Ihmisen maksan kasvattaminen veisi nykyisillä tekniikoilla kaksi vuotta. Pienen ja rotille sopivan maksan tutkijat pystyivät kuitenkin kasvattamaan alle neljässä viikossa, kertoo verkkosivu Medicalexpress.

Maksa kasvoi rotan alkuperäisen maksan tilalla. Alkuperäisestä oli jäljellä vain sen pintasolukkoa.

Sitten tutkijat yhdistivät maksasolujen kokonaisuuden verisuoniin ja sappitiehyiden verkostoon, kertoo verkkosivu Science Alert.

Kokeessa minimaksat saatiin toimimaan viidessä eri rotassa. Rotille oli ennalta syötetty lääkkeitä, joiden ansiosta niiden elimistö ei hylkinyt vierasta kudosta normaalin tapaan.

Neljän päivän jälkeen rotat leikattiin. Se paljasti, että tekomaksat erittivät sappinestettä ja ureaa. Ihmisen maksan tuottamia proteiineja erottui myös rottien veriseerumissa, mikä kieli siitä, että elin todella toimi rotissa.

Silti siirrot eivät olleet täydellisiä. Veri virtasi siirteissä heikosti. Siirteiden yhdistäminen osaksi verenkiertoa on hankalaa.

Puutteista huolimatta koe oli menestys. Koerottia ei ole aiemmin saatu pysymään elossa ihmisen soluista tehdyn maksan avulla.

Kasvatettu ihmisen maksa on silti ainakin vuosikymmenen päässä, sanovat tutkijat. Maksasoluilla voi pian ehkä kuitenkin auttaa tilapäisesti maksaa, jos siinä on vajaatoimintaa. Lisäksi pienelimien kasvatus auttaa mallintamaan sairauksia ja tutkimaan eri hoitoja.

tammukka

syytinki kirjoitti:
Hyvä uutinen pitkästä aikaa. On lähellä, että koelabrojen alkoholistirottien rasvamaksat voidaan parantaa.

Milloinkahan tiede onnistuu kehittämään syyntakeettomalle oikeat kädet ?